آیا نیش عقرب کشنده است ؟

” عقرب ها به لحاظ پتانسیل بالا برای کشتن، شهرتی منفی یا نامطلوب در میان مردم دارند. یک سوال متداول که مردم به ویژه ساکنان مناطق عقرب خیز همیشه می پرسند این است که آیا نیش عقرب کشنده است و یا نیش عقرب می تواند موجب مرگ انسان شود؟ در حالی که عقرب ها ممکن است در بعضی موارد کشنده باشند، در بیشتر موارد نیش آن ها منجر به مرگ نمی شود. با این حال مهم است که با ظاهر و رفتار عقرب ها آشنا شد، به علاوه اگر یک عقرب شما را نیش بزند، چگونگی واکنش شما در آن لحظه بسیار مهم خواهد بود و اگر دفعه بعد با یکی از این بندپایان روبرو شدید، باید بدانید چطور از خودتان بهتر محافظت کنید. “

عقرب ها چگونه موجوداتی هستند؟

عقرب ها با سایر بندپایان مانند عنکبوت، هیره ها یا مایت ها و کنه ها متفاوت هستند.
آن ها بندپایانی بزرگ، با دم بلند و خمیده هستند.

عقرب ها چگونه موجوداتی هستند؟

بیش از ۲۰۰۰ گونه عقرب در جهان وجود دارد.
این موجودات در سراسر دنیا بجز قطب جنوب یافت می شوند. با وجود اینکه همه عقرب ها خطرناک نیستند اما تعدادی از گونه های عقرب در جهان وجود دارند که می توانند بسیار مهلک و کشنده باشند.

مشخصات ظاهری عقرب ها

رنگ

عقرب های کویری، کم رنگ، با اختلاف رنگ جزیی از زرد مایل به قهوه ای گرفته تا قهوه ای روشن می باشند. عقرب هایی که در زیستگاه های کوهستانی یا مرطوب زندگی می کنند تیره تر هستند، این عقرب ها از قهوه ای تا سیاه رنگ هستند.

اندازه

طول متوسط عقرب ها حدود ۷ تا ۱۰ سانتیمتر است، اما در برخی از گونه ها به ۲۰ سانتیمتر یا بیشتر نیز می رسد.
آن ها چهار جفت پا و یک جفت اندام گیره مانند دارند، اما آنتن ندارند.

نیش عقرب

عقرب ها یک “دم” بلند و قطعه قطعه دارند، که به آن متازوما گفته می شود.
در انتهای دم عقرب ها، اندام نیش زنی قرار گرفته است. تلسون که آخرین بند از دم عقرب ها است، جایگاه قرار گرفتن کیسه زهری و نیش عقرب ها است.

عقرب‌ ها را در کجا می توان یافت؟

عقرب ها تقریباً در تمام قاره های زمین به جز قطب جنوب زندگی می کنند. آن ها در زیستگاه های خشک، بیابانی و همچنین جنگل های معتدل، گرمسیری و چمنزارها یافت می شوند. آن ها می توانند در ارتفاعات به ارتفاع ۵۰۰۰ متر نیز زندگی کنند.

عقرب ها می توانند در انواع آب و هوا زندگی کنند

مکان اختفای عقرب ها

بیشتر عقرب ها در خاک مخفی می شوند، در حالی که برخی دیگر در زیر صخره ها، برگ ها و سایر مکان های سایه دار و دور از دسترس، پنهان می شوند. این موجودات ترجیح می دهند در طول روز پنهان شوند و بیشتر شب ها، شکار خود را انجام دهند. عقرب ها در درجه اول از حشرات و سایر بندپایان تغذیه می کنند اما آن ها همچنین می توانند جوندگان کوچک مانند موش و مارمولک ها را نیز شکار کنند.

آیا نیش عقرب ها کشنده است و می تواند موجب مرگ انسان شود؟

عقرب ها با استفاده از اندام نیش زننده شان، از خود دفاع می کنند.
متاسفانه گاهی اوقات آن ها باید از خودشان در برابر انسان ها نیز دفاع کنند اما آیا یک عقرب می تواند انسان را بکشد؟

علائم نیش عقرب در انسان

در حالی که نیش عقرب توانایی این را دارد که در هنگام استفاده از شکار، طعمه های خودش را بکشد، اما آیا برای انسان ها نیز نیش عقرب کشنده است و می تواند یک فرد سالم را با نیش زدن از پای دربیاورد؟
در جواب به این سوال باید گفت که معمولاً نیش عقرب ها برای انسان کشنده نیستند.
اگر عقربی، انسان را نیش بزند، به احتمال زیاد علائم خفیفی شبیه علائم نیش زدگی زنبور عسل را تجربه خواهد کرد. علائمی مانند:

  • درد خفیف
  • بی حسی موضعی
  • احساس سوزش
  • تورم موضعی

کشنده ترین عقرب‌ ایران

اگر فردی به سم عقرب حساسیت داشته باشد، ممکن است دچار مشکلات جدی تری شود. علاوه بر این، برخی از گونه های عقرب در سراسر جهان وجود دارد (حدود ۲۵ نوع) که دارای زهری خطرناک و کشنده هستند که این زهر می تواند برای انسان کشنده باشد.
عقرب گادیوم یکی از این عقرب ها و کشنده ترین عقرب ایران است.

لازم به ذکر است که در حالی که برخی از گونه های عقرب می توانند واکنش های کشنده ای ایجاد کنند اما در بزرگسالانی که در سلامت کامل به سر می برند، حتی در صورت گزش این نوع عقرب های کشنده، ممکن است چنین واکنش های جانبی و عوارضی را نداشته باشند.

کشنده ترین عقرب ایران

به طور کلی عقرب ها در افراد زیر بیشترین خطر مرگ را ایجاد می کنند.

  • نوزادان
  • کودکان
  • افراد مسن
  • افراد ناتوان جسمی
  • افراد با بیماری های صعب العلاج
  • افراد با حساسیت بالا به نیش عقرب

عقرب‌ ها چه زمانی مشکل ساز می شوند؟

عقرب ها تا زمانی که در طبیعت هستند مشکلی برای ما ایجاد نمی کنند، مگر اینکه به آن ها خیلی نزدیک شویم، اما وقتی عقرب ها وارد خانه می شوند، به یک مشکل بزرگ تبدیل می شوند. درست مثل زنبور که هیچ کس نمی تواند وجود آن ها را در خانه تحمل کند، شما هم نمی خواهید یک عقرب در حال حرکت با سرعت زیاد را در امتداد کف آشپزخانه مشاهده کنید. حتی اگر آن، یک عقرب با زهر کشنده نباشد، نیش آن ها بسیار دردناک است و به ویژه برای افرادی که به زهر عقرب ها آلرژی دارند، خطرناک هستند.

روش های پیشگیری از ورود عقرب به خانه و ممانعت از نیش عقرب

شما باید سریع وارد عمل شوید تا از ورود عقرب ها به خانه جلوگیری کنید و کارهایی را برای از بین بردن آن ها انجام دهید. از جمله:

  • مسدود کردن منافذ درب و پنجره
  • مسدود کردن منافذ موجود در دیوار
  • از بین بردن حشرات در محیط داخلی خانه
  • تمیز کردن باغچه
  • برداشتن وسایل اضافه موجود در حیاط

ترمیم دیوارها

با ترمیم دیوار ها، سوراخ ها یا ترک های بیرونی خانه تان شروع کنید.
عقرب ها می توانند از بین منافذ بسیار کوچک عبور کنند، بنابراین اقدامات زیر از مهمترین گام های جلوگیری از هجوم این نوع موجودات است.

  • از بین بردن ترک ها
  • ترمیم سوراخ ها
  • ترمیم دیوارهای آسیب دیده

درزگیری درب و پنجره

عقرب ها همچنین می توانند از طریق درب های پوسیده وارد خانه شوند.
اگر می توانید نور را از طریق شکاف بین درب ببینید، زمان تعویض درب یا درزگیری درب یا مسدود کردن راه های ورود هوا فرا رسیده است. هم چنین با تمیز نگه داشتن خانه، می توان از ورود آن ها به داخل خانه ممانعت کرد.

تمیز کردن محیط داخلی خانه و حیاط

عقرب ها دوست دارند در توده های چوب و هیزم،‌ توده های خاکروبه و در مکان هایی مانند باغچه ها زندگی کنند. هر نوع سنگ سست غیر ضروری را از محل زندگیتان حذف کنید و محل ذخیره هیزم ها را از نزدیکی خانه تان و ترجیحاً از زمین بالا نگه دارید.

یکی از دلایل جذب عقرب‌ به حیاط خانه، به هم ریخته بودن آن است

در صورت عقرب گزیدگی، چه اقداماتی را باید انجام داد؟

زهر از دم عقرب رها می شود.
ممکن است وقتی در خارج از خانه کار می کنید با عقرب برخورد کنید یا به صورت تصادفی پایتان را روی آن بگذارید. در اکثر موارد، شما می توانید عقرب را بعد از اینکه شما را نیش زد، مشاهده کنید. بنابراین متوجه می شوید که این عقرب بوده که شما را نیش زده است و این درد ناشی از گزش آفات یا حشرات دیگری نیست. در این مواقع نسبت به علائم خود حساس باشید و به هرگونه تغییر در ظاهر خود توجه کنید.

اکثر بزرگسالان در صورت داشتن سلامت کامل، نیاز به درمان برای نیش عقرب ندارند اما کودکان بایستی تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند.
واکنش های زیر در اثر نیش عقرب معمولاً رایج است.

  • خارش
  • تورم خفیف
  • قرمزی

اما اگر علائم جدی تری داشتید مانند آنچه که در زیر به آن اشاره شده است بایستی هر چه سریعتر به اورژانس بروید.

  • مشکل در بلع
  • استفراغ
  • ضربان نامنظم قلب

در بیشتر موارد، نیش عقرب با داروهای خانگی مانند مسکن ها و یخ قابل درمان است اما گاهی ممکن است به پادزهر سم عقرب نیز نیاز داشته باشید.

آیا در صورت دیدن هر عقربی باید آن را از بین برد؟

در صورتی که در خانه با عقرب ها مواجه شدید، یا باید آن ها را با استفاده از روش های ایمن، گرفت و به طبیعت برگرداند و یا آن ها را با استفاده از سموم مخصوص دفع عقرب، از بین برد. اما در صورتی که در طبیعتی مانند جنگل و یا کویر هستید، بهتر است به جای از بین بردن عقرب ها ، مکان اقامت خود را در مقابل ورود عقرب ها ایمن کنید.

 

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری بدن عقرب ها
مشخصات ظاهری بدن عقرب ها

عقرب ها بندپایانی با ویژگی های منحصربفرد هستند و از طریق این ویژگی ها از بندپایانی چون عنکبوت‌ و کنه‌ها متمایز می شوند. اسکلت خارجی بدن عقرب ها از نوعی پلی‌ساکارید مقاوم به نام کیتین ساخته شده است.

چرخه تولید مثل عقرب
تولید مثل عقرب

از آنجایی که عقرب ها از خانواده عنکبوتیان هستند، انتظار می رود چرخه زندگی مشابه سایر عنکبوتیان داشته باشند، اما برخلاف انتظار، عقرب ها در برخی موارد از جمله تولیدمثل، سبک زندگی خاص خود را دارند.

زیستگاه و رفتار عقرب ها
زیستگاه و رفتار عقرب ها

عقرب ها در بسیاری از افراد موجب وحشت می شوند و این موجودات همیشه از طرف انسان ها‌ مورد نفرت بوده اند. احتمالاً این وحشت به خاطر انبرک هایی به نام پدیپالپ است که در انتهای دهان قرار گرفته اند و همچنین نیش دردناک آن ها …

ترکیبات زهر عقرب
ترکیبات زهر عقرب

زهر عقرب از ترکیبات سمی مختلفی تشکیل شده است. در عین حال که هر یک از این سموم، نحوه عملکرد متفاوتی دارند، گاه تاثیرشان بر عملکرد یکدیگر می تواند عوارض شدید و پیچیده ای در بدن فرد گزیده شده، ایجاد کند.

عقرب های ایران
عقرب های ایران

عقرب ها به دلیل گزش دردناک و زهر کشنده برخی از آن ها، همیشه مورد توجه بوده اند. در ۵۰ سال گذشته، عقرب ها از جنبه های مختلف بیولوژیکی و سم شناسی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته اند.

نشانه های عقرب گزیدگی
نشانه های عقرب گزیدگی

نشانه های عقرب گزیدگی می‌تواند طیف گسترده ای از علائم را در بر بگیرد. اینکه گزیدگی سبب بروز چه عارضه ای شود به عوامل مختلفی از جمله ترکیبات زهر عقرب، سن و سیستم ایمنی فرد گزیده شده بستگی دارد.

سفارش سم از طریق: