” عقرب ها جانورانی هستند که بیشتر در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنند. در نتیجه کشوری مانند ایران که بیش از نیمی از مساحت آن را مناطق گرم و خشک در بر می گیرد، مکان بی نظیری برای زندگی عقرب ها است. گاهی گرمای و بی آبی چنان شدت می یابد که حتی عقرب ها نیز توان تحمل آن را ندارند. در این شرایط، مواردی نظیر فرار از گرما، تأمین رطوبت مورد نیاز بدن، بدست آوردن غذا و بسیاری موارد دیگر، سبب جذب عقرب به خانه ها می شود. “

عقرب ها از جمله آفاتی هستند که اگرچه سبب خسارات مادی نمی شوند، اما وجودشان در خانه برای هیچ کس خوشایند نیست. آن ها گروهی از بندپایان هستند که در لیست جانوران سمی و خطرناک رده بندی می شوند. اطلاعات گزارش شده از مناطق مختلف کشور علی الخصوص استان های جنوبی، نشان دهنده این است که سالانه بیش از ۵۰ هزار مورد عقرب گزیدگی در ایران اتفاق می افتد. بر این اساس پس از مکزیک، ایران دومین کشور دارای بالاترین آمار عقرب گزیدگی در جهان است. در این مقاله قصد داریم مواردی را که سبب جذب عقرب به خانه ها می شود را معرفی کنیم.
آگاهی از این موارد و از میان برداشتنشان کمک می کند از ورود عقرب به خانه جلوگیری کنید.

کشنده ترین عقرب ایران

خطرناکترین عقرب‌های ایران

عقرب های مختلفی در ایران زندگی می کنند که عقرب گادیم کشنده ترین آن ها است! این عقرب که بومی استان خوزستان است، برخلاف سایر عقرب ها نیش کاملاً بی دردی دارد.
همین امر گادیم را به کشنده ترین عقرب ایران تبدیل کرده است.

سه گونه بسیار خطرناک عقرب ایران که در نزدیکی خانه ها نیز دیده می شوند عبارتند از:

  • همی سکورپیوس لپتوروس:
    گادیم عقربی کوچک و زرد رنگ است که بیشتر در استان‌های جنوبی و بویژه در خوزستان دیده می شود.
  • کمپسوبوتوس ماتهیزنی:
    این عقرب که زهر فوق العاده قوی دارد، بیشتر در بخش های جنوبی خوزستان به چشم می خورد.
  • آندرکتونوس کراسیکودا:
    این عقرب با ظاهر خشن و سیاه رنگ، در بیشتر مناطق ایران یافت می شود و در مقایسه با دو گونه دیگر، جثه درشت تری دارد.

همچنین ممکن است عقرب هایی را در خانه ببینید که کاملاً بی ضرر هستند اما تشخیص این مسئله اصلا کار ساده ای نیست. به عنوان مثال گروهی از بندپایان شبه عقرب وجود دارند که غالباً با عقرب‌ها اشتباه گرفته می شوند و از بندپایان کوچک تغذیه می کنند. این جانوران برای انسان خطری ایجاد نمی کنند. اگر دوست ندارد عقرب ها را در خانه خود ببینید و می خواهید از ورود آن ها به خانه خود جلوگیری کنید پیش از هر چیز لازم است بدانید که چه چیزی نظر این موجودات ترسناک را به خود جلب می کند.
در ادامه برخی از موارد جذاب از نظر عقرب ها را که در خانه ها یافت می شود مورد بررسی قرار داده ایم.

 

عقرب گادیم یکی از گونه‌های عقرب‌های سمی است که در استان خوزستان و برخی مناطق دیگر ایران زندگی می‌کند. این گونه از عقرب‌ها دارای سم قوی و سمی است که می‌تواند برای انسان‌ها خطرناک باشد. نشانه‌های تعدادی از عقرب‌های سمی شامل درد شدید، تورم، علائم عصبی، و گاهی حتی مشکلات تنفسی می‌باشد.

عقرب گادیم اغلب در مناطق خشک و گرم زندگی می‌کند و در کویرها، دشت‌ها و محیط‌های مشابه یافت می‌شود. افرادی که در مناطقی با ریسک بالای مواجهه با این عقرب‌ها زندگی می‌کنند، باید اقدامات ایمنی مناسبی انجام دهند تا از نیش عقرب‌ها جلوگیری کنند.

در صورت گزارش تهاجم عقرب گادیم یا سایر عقرب‌های سمی، حتماً باید به مراکز پزشکی مراجعه و درمان فوری صورت گیرد. اطلاعات بیشتر درباره اقدامات ایمنی و درمان در صورت گزارش نیش عقرب‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد

 

دلایل جذب عقرب به خانه

عقرب ها علاقه شدیدی به مخفی شدن در تاریکی دارند

عقرب مثل بسیاری از بندپایان و جانوران موذی دیگر، مخفی شدن در مکان‌ های تاریک را دوست دارند. در حقیقت، عقرب ها جانورانی شب زیست هستند. آن‌ ها بخش اعظم فعالیت های خود را شب هنگام انجام می دهند. این کار به آن ها کمک می کند بهتر بتوانند دمای بدن را مدیریت کرده و به این شکل آب بدنشان را حفظ کنند. همچنین عدم وجود نور، دید طعمه ها را ضعیف می کند درنتیجه عقرب ها می توانند به آرامی به آن ها نزدیک شده و شکارشان کنند.

ایران دومین کشور جهان با بالاترین آمار سالانه عقرب گزیدگی است

زیرزمین ها نقاط مناسبی برای فعالیت عقرب‌ها هستند، اما آن ها در جستجوی گوشه های تاریک در سراسر خانه به این سو و آن سو می روند. آن‌ها در تاریکی می‌درخشند. بنابراین اگر نگران این هستید که عقرب ها در کدام قسمت خانه تان پنهان شده اند، می‌توانید از این حقیقت شگفت انگیز عقرب ها که در معرض نور فرابنفش می درخشند، برای یافتن آن‌ها در تاریکی استفاده کنید. وقتی نور UV به عقرب می‌ تابد، مواد فلورسنت موجود در اسکلت خارجی بدن آن ها رنگ آبی و سبز درخشانی از خود ساطع می کنند.

رطوبت عقرب‌های تشنه را جذب خانه می کند

رطوبت عقرب ها را جذب خانه می کند

همه حیوانات و حشرات برای زنده ماندن به آب نیاز دارند و عقرب نیز استثنا نیست. در روزهای گرم بهار و تابستان، این بندپایان اغلب در جستجوی آب روانه خانه ‌ها می شوند. عقرب ها اغلب از طریق لوله‌ های فاضلاب و سیستم لوله ‌کشی، راهی برای ورود به داخل خانه می یابند به همین دلیل است که بیشتر اوقات آن ها را در آشپزخانه یا حمام می بینیم.

باغچه های شلوغ و نامرتب پناهگاهی امن برای عقرب ها

توده های شاخه های درختان و برگ‌ های پوسیده، نقاط امنی برای مخفی شدن عقرب ها هستند. احتمال بیشتری وجود دارد که در بیرون از خانه عقرب ها را مشاهده کنید. این موضوع خصوصاً زمانی مشکلساز می شود که انبوهی از برگ‌ ها یا چوب های پوسیده در حیاط خانه شما انباشته شده باشند زیرا عقرب ها که دوست دارند در زیر شاخ و برگ های مرطوب پنهان شوند، ابتدا به حیاط خانه و از آنجا به محیط داخل راه می یابند.
پاکسازی زباله ها از حیاط، احتمال دیدن عقرب در خانه را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

منابع غذایی بی پایان موجود در خانه ها

رژیم غذایی عقرب اغلب از حشرات تشکیل می شود. با این وجود، عنکبوت ها و عقرب های دیگر نیز از جمله وعده های غذایی آن ها به شمار می روند. با توجه به این موارد می توان گفت خانه ها به منزله منبع از منابع غذایی بی انتهاست چرا که کمتر خانه های را می توان یافت که در آن حشره یافت نشود.
عقرب ها هیچ وقت دوست ندارند چنین مکانی را ترک کنند.

با وجودی که عقرب ها از سم خود برای شکار طعمه ها استفاده می کنند اما گاهی ممکن است شما را با طعمه اشتباه بگیرند یا برای دفاع از خود نیشتان بزنند. خفیفترین نتیجه عقرب گزیدگی تجربه دردی غیرقابل تحمل در محل گزیدگی است اما همه انسان ها تا این حد خوش شانس نیستند و نیش عقرب عوارض شدیدی در آن ها ایجاد می کند که در برخی موارد نیز منجر به مرگ فرد می شود. بنابراین برای پیشگیری از چنین اتفاقی باید عقرب ها را هم از خانه و هم از محیط اطراف آن دفع کنید. برای چنین منظوری استفاده سم عقرب اسکورپیان کیلر بهترین انتخاب است.

عقرب ها ابتدا جذب حیاط شده سپس به داخل خانه راه می یابند

کنترل عقرب‌ها و دفع آن ها

اگر یک عقرب در خانه دیدید، مطمئن باشید که این جانور ترسناک تنها نخواهد ماند! عقرب‌ها در تمام طول سال جفتگیری می‌کنند و نوزادانی به دنیا می‌آورند.
این موجودات عمر طولانی دارند و می توانند تا چهار سال زندگی کنند.

بدون مداخله و اقدامات احتیاطی نظیر سم عقرب، مشکل وجود آن ها با گذشت زمان بدتر می شود! اولین اقدام ضروری در چنین وضعیتی، تمیز کردن زباله ها از حیاط و درزگیری کامل خانه ها است.

دفع عقرب ها از حیات خانه

برای تمیز کردن زباله ‌های حیاط، حتما از دستکش استفاده کنید تا احتمال عقرب گزیدگی رابه حداقل برسانید.

جلوگیری از ورود عقرب ها به خانه

به دنبال سوراخ ها و شکاف هایی در اطراف پنجره ها، درها و لوله های منتهی به داخل خانه باشید. عقرب ها می‌توانند از شکاف‌هایی که فقط سه میلیمتر قطر دارند عبور کرده و وارد خانه ها شوند. قرار دارد توری در کفشوی ها و دریچه هواکش، از جمله مواردی است که به جلوگیری از ورود عقرب به خانه ها کمک می کند.

نظر خود را بنویسید

  1. عابدفدایی

    خانه ما عقرب دارد تا حالا من خانمم ودخترم رانیش زدن چکارکنم چند وقتی نبودن حالا دوباره دیشب خانمم رانیش زده بود وروی شلوارش چسبیده بود که کشتمش

مشخصات ظاهری بدن عقرب ها
مشخصات ظاهری بدن عقرب ها

عقرب ها بندپایانی با ویژگی های منحصربفرد هستند و از طریق این ویژگی ها از بندپایانی چون عنکبوت‌ و کنه‌ها متمایز می شوند. اسکلت خارجی بدن عقرب ها از نوعی پلی‌ساکارید مقاوم به نام کیتین ساخته شده است.

چرخه تولید مثل عقرب
تولید مثل عقرب

از آنجایی که عقرب ها از خانواده عنکبوتیان هستند، انتظار می رود چرخه زندگی مشابه سایر عنکبوتیان داشته باشند، اما برخلاف انتظار، عقرب ها در برخی موارد از جمله تولیدمثل، سبک زندگی خاص خود را دارند.

زیستگاه و رفتار عقرب ها
زیستگاه و رفتار عقرب ها

عقرب ها در بسیاری از افراد موجب وحشت می شوند و این موجودات همیشه از طرف انسان ها‌ مورد نفرت بوده اند. احتمالاً این وحشت به خاطر انبرک هایی به نام پدیپالپ است که در انتهای دهان قرار گرفته اند و همچنین نیش دردناک آن ها …

ترکیبات زهر عقرب
ترکیبات زهر عقرب

زهر عقرب از ترکیبات سمی مختلفی تشکیل شده است. در عین حال که هر یک از این سموم، نحوه عملکرد متفاوتی دارند، گاه تاثیرشان بر عملکرد یکدیگر می تواند عوارض شدید و پیچیده ای در بدن فرد گزیده شده، ایجاد کند.

عقرب های ایران
عقرب های ایران

عقرب ها به دلیل گزش دردناک و زهر کشنده برخی از آن ها، همیشه مورد توجه بوده اند. در ۵۰ سال گذشته، عقرب ها از جنبه های مختلف بیولوژیکی و سم شناسی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته اند.

نشانه های عقرب گزیدگی
نشانه های عقرب گزیدگی

نشانه های عقرب گزیدگی می‌تواند طیف گسترده ای از علائم را در بر بگیرد. اینکه گزیدگی سبب بروز چه عارضه ای شود به عوامل مختلفی از جمله ترکیبات زهر عقرب، سن و سیستم ایمنی فرد گزیده شده بستگی دارد.

سفارش سم از طریق: