عقرب ها موجوداتی هستند که به محض ورود به یک محیط جدید، برای مخفی شدن، وارد جاهای تاریک و ساکت می شوند و پس از ورود به خانه هم می توانند تا چند ماه بدون آب و غذا زنده بمانند. در صورتی که در مناطقی با احتمال وجود عقرب ها زندگی می کنید، پیدا کردن عقرب ها در خانه، اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین باید از روش ها و اقدامات پیشگیری کننده از ورود عقرب ها به خانه نیز استفاده کنید.

برای پیدا کردن عقرب در خانه به دنبال مکان های مخفی و سایه دار باشید

” عقرب ها موجوداتی با ظاهر ترسناک هستند که حتی اگر تمام آن ها زهر کشنده ای نداشته باشند، اما نیش تمام آن ها می تواند دردناک بوده و تجربه ای تلخ به شمار می رود. احتمال وجود عقرب در خانه، به ویژه در مناطق حاره و گرمسیری، اتفاقی دور از ذهن نیست! آگاهی از اینکه در صورت وجود عقرب، آن ها در چه قسمت هایی پنهان می شوند، به ما در پیشگیری از نیش عقرب و خطرات ناشی از آن کمک خواهد کرد. ” 

عقرب ها کجا مخفی می شوند و چطور آن ها را پیدا کنیم؟

در مناطق مختلف جهان به ویژه مناطق گرمسیری، انواعی از گونه های مختلف عقرب ها وجود دارند.
عقرب های خطرناکی نظیر:

  • عقرب قرمز هندی
  • عقرب دث‌ استالکر
  • عقرب دم‌ پهن عربی
  • عقرب دم پهن زرد
  • عقرب دم پهن سیاه
  • عقرب پوست درختی
  • عقرب گادیم

با اینکه اکثر این موجودات در اغلب مواقع در نواحی بیابانی، سنگلاخی و صخره ای مخفی می شوند، با این حال احتمال اینکه در خانه ها نیز وجود داشته باشند، کم نیست. به همین دلیل و به طور کلی اولین قدم برای اینکه دچار گزش عقرب نشوید، باید بدانید که این عقرب ها را در کدام قسمت خانه پیدا کنید.

عقرب‌ ها در کدام قسمت های خانه مخفی می شوند؟

عقرب ها علائم مشخص و واضحی از خود به جای نمی گذارند.
پس برای پیدا کردن آن ها باید مکان هایی را بگردید که امکان مخفی شدن عقرب ها در آنجا زیاد است.
مکان هایی مانند:

  • باغچه
  • انباری یا گاراژ
  • محیط داخلی خانه

باغچه ها

در طی گرمای روز، عقرب ها زیر مکان هایی که نقش پناهگاه را در حیاط خانه ایفا می کنند مخفی می شوند.
قسمت هایی نظیز:

  • زیر تکه های سنگ
  • تکه های چوب
  • پوست درخت
  • دیگر نواحی کوچک و غیر قابل دسترس

برخی عقرب ها مانند عقرب های پوست درختی، حتی گاهی اوقات جاهایی مخفی می شوند که انتظارش را ندارید! مانند زیر صندلی هایی که در باغ وجود دارند. برای اینکه خود و خانواده تان را از گزند نیش عقرب هایی که در باغ و باغچه هستند حفظ کنید کارهای زیر را انجام دهید:

۱. در جابجا کردن سنگ ها و وسایل تزئیناتی باغچه محتاطانه عمل کنید.

هنگام کاشتن گل و یا تمیز کردن باغچه، مراقب وجود عقرب ها باشید

۲. از پوست و یا چوب درختان به عنوان مالچ یا پوشش سطح باغچه استفاده نکنید چون با اینکه زیبا به نظر می رسند اما عقرب ها به سادگی در آن ها پنهان می شوند.

۳. موقع کندن یا بیرون کشیدن علف های هرز حتما دستکش ضخیم باغبانی بپوشید.

۴. لوازمی که داخل باغ هستند را قبل از تکان دادن و جابجا کردن به خوبی بررسی کنید. مانند:

  • زیر میز
  • زیر صندلی ها
  • زیر پایه های تندیس و مجسمه ها
  • زیر کنده های درخت و بوته ها

۵. زباله ها و لوازم بی استفاده داخل باغ و باغچه را دور بریزید چرا که مکانی مناسب برای مخفی شدن عقرب ها هستند.

انباری یا گاراژ

عقرب ها دوست دارند که در گوشه های تاریک مخفی شوند.
همین باعث می شود تا گاراژ یا انباری ها مکانی عالی برای فرار کردن از گرمای زیاد و مخفی شدن در آن ها باشد. در مواقعی هم که کفش های خود را در گاراژ می گذارید حتما قبل از اینکه کفش هایتان را بپوشید، آن ها را به خوبی تکان دهید تا اگر عقربی در آن ها پنهان شده باشد، از آن بیرون بیاید.

در قسمت های مختلف خانه

عقرب ها بر خلاف ظاهر و پوست سختی که دارند به راحتی می توانند از میان درزهای باریک و کوچک عبور کنند.
به همین دلیل ورود عقرب ها از مکان های زیر به خانه کاری سخت نخواهد بود.

  • درز پنجره
  • درز و شکاف زیر درب ها
  • ترک دیوار
  • ترک در قسمت کف خانه
  • مجاری موجود در تهویه ها

عقرب ها از طریق درزگیرهایی که شل شده اند و یا ترک و شکاف هایی که به وجود آمده اند می توانند به خانه وارد شده و در قسمت های مختلفی از خانه مخفی می شوند.
مکان هایی مانند:

  • آشپزخانه
  • سرویس بهداشتی و حمام
  • اتاق خواب
  • هر مکان دیگری که تاریک باشد

وقتی عقرب ها وارد خانه ای می شوند می توانند تا چند ماه بدون آب و غذا نیز زنده بمانند و به همین دلیل باید هر چه سریعتر آن ها را پیدا کنید.

پیدا کردن عقرب در هر قسمتی از خانه امکان پذیر است

چگونگی پیدا کردن عقرب ها در خانه

ساده ترین روش برای پیدا کردن عقرب هایی که در خانه مخفی شده اند استفاده از لامپ های سیاه یا بلک لایت است که با تابش به ترکیبات رنگی خاصی که در بسیاری موارد حاوی فسفر هستند، موجب درخشیدن آن ها می شود. بعد از غروب خورشید، چراغ ها را خاموش کنید و لامپ بلک لایت را روشن کنید و به قسمت هایی که لباس ها روی هم جمع شده اند یا زیر کابینت و هر جای تاریک و ساکت دیگری که فکر می کنید عقرب ها مخفی شده اند، این نور سیاه را بتابانید.

اسکت خارجی عقرب ها در اثر نور UV درخشش پیدا کرده و پیدا کردن عقرب ها را خیلی سریعتر می کند و کمک می کند تا قبل از اینکه بتوانند شما را نیش بزنند از شر آن ها خلاص شوید. همانطور که گفتیم عقرب ها می توانند تا چندین ماه زنده بمانند پس بهتر است که آن ها را پیدا کنید قبل از اینکه آن ها شما را زمانی که اصلا انتظارش را ندارید پیدا کنند و نیش بزنند.

چگونه جلوی ورود عقرب ها را به داخل خانه بگیریم؟

زمانی که موفق به پیدا کردن عقرب شدید، باید هر چه سریعتر از شر آن ها خلاص شوید.
برای خلاصی از شر عقرب ها می توانید آن ها را به محل طبیعی خود برگردانید و یا آن ها را از بین ببرید. بهترین و مطمئن ترین راه نابودی عقرب ها در خانه، استفاده از سم عقرب کش تخصصی است.

زمانی که موفق به نابود کردن عقرب ها در خانه شدید، بهتر است اقداماتی را انجام دهید که مانع از ورود دوباره عقرب ها به خانه شوید.
می توانید توصیه های زیر را برای عدم ورود عقرب ها به خانه انجام دهید.

۱. درز و شکاف ها را بررسی کنید

محیط خانه را برای وجود درز و شکاف بررسی کنید.
یک کارت ویزیت یا کارت بانکی را بردارید اگر به راحتی زیر درزگیری که کار گذاشته اید قرار بگیرد، به این معنی است که عقرب ها هم به راحتی می توانند از آن عبور کنند. در ابتدا قسمت هایی که درزگیری نشده اند را درزگیری کرده و سپس جاهایی که درزگیر آن ها کارایی سابق را ندارد با نوع ضخیم تر جایگزین کنید.

۲. محل ورود کابل و لوله ها را بررسی کنید

جاهایی که سیم، کابل یا لوله آب و گاز وارد خانه شما می شوند را کاملا مسدود کنید.
عقرب ها به منفذ بزرگی برای ورود به خانه نیاز ندارند پس حتما مکان هایی مثل آشپزخانه و حمام را که از آن ها لوله به صورت روکار از دیوارها رد شده چک کنید و اگر اطراف آن ها سوراخ هست، آن را بپوشانید.

۳. ترک های کنار پنجره ها، کنار درب ها و توری های فلزی را بگیرید

علاوه بر اینکه باید درز و شکاف کنار درب و پنجره ها را بگیرید باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در روزهای تابستان اگر می خواهید با باز گذاشتن درب و پنجره، هوای بهتری وارد شود، حتما از قبل توری نصب کرده باشید.

۴. بیرون از منزل و گاراژ را تمیز نگه دارید

عقرب ها در لا به لای زباله ها و مکان های نامرتب نیز مخفی می شوند.
چمن های باغ یا باغچه را کوتاه کنید و درخت ها و بوته ها را هرس کنید تا زمین اطراف آن ها کاملا مشخص باشد و جایی برای مخفی شدن عقرب ها وجود نداشته باشد. همچنین داخل گاراژ را کاملا تمیز نگه دارید تا جایی برای مخفی شدن این موجودات ترسناک و خطرناک ایجاد نشود.

 

نظر خود را بنویسید

عقرب در تابستان
در امان ماندن از عقرب ها در فصل تابستان

چگونه خانه ها را در فصل تابستان از عقرب ها محفوظ بداریم؟ ممکن است برای مردم در برخی نقاط جهان به ویژه نقاط سردسیر عجیب باشد وقتی می فهمند که عقرب‌ ها در مناطق گرمسیر به ویژه روستاهای بیابانی و گرم، آفت محسوب می شوند. آنها به اندازه هر آفت یا حشرات دیگری رایج هستند. […]

کشتن عقرب با آفت کش
کشتن عقرب با آفت کش

آیا سموم و آفت کش ها می توانند سبب از بین رفتن عقرب ها شوند؟ مسئولان حرفه‌ای کنترل عقرب می دانند که چه آفت کش هایی عقرب‌ها را از بین می‌برند و کدام یک عقرب ها را نمی کشند و در چه جاهایی عملکرد بهتری دارند. دلیل آن این است که آن ها نمونه های […]

کنترل هجوم عقرب
کنترل هجوم عقرب ها

راه حل های بلند مدت برای کنترل هجوم عقرب ها عقرب ها چه زهر سمی داشته باشند و چه نداشته باشند می توانند برای انسان هراس انگیز باشند. درد ناشی از نیش عقرب خود به اندازه کافی برای ترس ما ار آنها کافیست. پس اولین چیزی که به ذهن ما می رسد کنترل هجوم عقرب […]

عقرب گزیدگی در حیوانات
عقرب گزیدگی در حیوانات خانگی

اگر عقرب حیوان خانگی تان را نیش بزند چه اتفاقی می افتد؟ عقرب ها مانند بندپایان دیگری از جمله عنکبوت ها و رتیل ها می توانند افراد زیادی را به وحشت بیندازند. با این وجود …

حقایق جالب درباره عقرب ها
عقرب ها و حقایق جالب درباره آن‌ ها

اینکه عقرب ها می توانند با نیش زهرآگین خود درد شدیدی در قربانی ایجاد کنند، بر هیچ کس پوشیده نیست، اما نکات زیادی در مورد این بندپایان شگفت انگیز وجود دارد که اغلب افراد از آن بی خبر هستند.

نیش عقرب و مقایسه آن با نیش عنکبوت
نیش عقرب و مقایسه آن با نیش عنکبوت

نیش عقرب یا گزش عنکبوت بسته به نوع گونه، سن و شرایط عمومی سلامت بدن افراد واکنش های موضعی یا سیستمی متفاوتی خواهد داشت که باید ضمن شناسایی به موقع و سریع آن ها، اقدامات لازم را انجام داد

سفارش سم از طریق: