” از آنجایی که عقرب ها از خانواده عنکبوتیان هستند، انتظار می رود چرخه زندگی مشابه سایر عنکبوتیان داشته باشند، اما برخلاف انتظار، عقرب ها در برخی موارد از جمله تولیدمثل، سبک زندگی خاص خود را دارند. چرخه زندگی عقرب ها برخلاف سایر عنکبوتیان، از مرحله تخم آغاز نمی شود، چراکه عقرب ها موجوداتی زنده زا هستند. “

چرخه زندگی متفاوت عقرب ها

چرخه زندگی عقرب ها بیش از آنکه به سایر بندپایان شباهت داشته باشد، مشابه پستانداران است.
به این معنی که از عقرب ها نیز مانند پستانداران، نوزادانی متولد می شود که مشابه والدینشان هستند! این نوزادان با پشت سر گذاشتن مراحل رشد به عقرب های بالغ تبدیل می شوند.
تفاوت چرخه زندگی عقرب با سایر بندپایان در این است که عقرب ها تخمگذار نیستند و نوزادانشان در طی روند رشد، از مرحله دگردیسی عبور نمی کنند.

برخی عقرب ها می تواند بیش از ۲۰ سال زندگی کنند.

چرخه زندگی عقرب

هرچند چرخه زندگی عقرب ها بسته به نوع آن ها تفاوت های جزئی دارد اما غالباً این چرخه با جفتگیری در فصل پاییز یا اوایل بهار آغاز می شود. اکثر گونه های عقرب پیش از جفتگیری یکسری اقدامات جالب انجام می دهند که شبیه رقص دونفره به نظر می رسد.

تفاوت تولید مثل عقرب ها با سایر بندپایان

تولید مثل:

برخلاف اکثر گونه های طبقه عنکبوتیان، که تخم گذار هستند، عقرب ها موجوداتی زنده زا هستند. طی هر زایمان، نوزادان عقرب به شکل یک به یک متولد می شوند و در صورت وجود غشای جنینی، آن را پاره کرده و بروی پشت مادر قرار می‌گیرند. تا قبل از اولین پوستن اندازی، عقرب های نوزاد نمی توانند به تنهایی و بدون مادر زنده بمانند، زیرا آن ها برای محافظت از خود و تنظیم رطوبت بدنشان به وی وابسته هستند.

بکرزایی یکی از روش های تولیدمثلی در عقرب ها است.

بیشتر انواع گونه های عقرب دارای هر دو جنس نر و ماده هستند و تولیدمثل آن ها از طریق لقاح انجام می شود. با این حال، تولیدمثل برخی گونه های عقرب، به روش بکرزایی است. بکرزایی نوعی تولیدمثل غیر جنسی که تنها جنس ماده در آن دخیل است و از طریق رشد تخمک های لقاح‌ نیافته در بدن مادر انجام می شود. در نهایت، چرخه تولید مثل عقرب ها خواه از طریق لقاح باشد یا به روش بکرزایی، با تولد نوزادان عقرب، پایان می پذیرد.

انواع عقرب هایی که به روش بکرزایی تولیدمثل می کنند عبارتند از:

  • هوتنتوتا هوتنتوتا
  • هوتنتوتا کبووردنسیس
  • لیچولس استرالاسیا
  • تیتیوس کلومبانیبوس
  • تیتیوس متندیوس
  • تیتیوس سرلیوتیوس
  • تیتیوس تریویتاتوس
  • تیتیوس ارگانیسیس

مراحل چرخه تولید مثل عقرب ها:

تولید مثل عقرب ها از چندین مرحله مختلف تشکیل شده که با جفتگیری آغاز شده و با تولد و رشد نوزادان عقرب پایان می پذیرد. در ادامه مهمترین بخش های چرخه تولید مثلی عقرب ها آورده شده است.

۱. جفتگیری عقرب

مرحله اول چرخه تولید مثل عقرب ها که جفتگیری است، در اواخر بهار و اوایل پاییز رخ می دهد! این پروسه با جستجو برای پیدا کردن یک جفت مناسب آغاز می شود.
در فصل جفتگیری، عقرب نر پناهگاه خود را ترک می کند تا جفت خود را بیابد.
در این حین عقرب های نر برای جلب توجه و جذب عقرب های ماده به سمت خود، پیام رسان های شیمیایی به نام فرومون ترشح می کنند. از طرف دیگر، ارتعاشاتی که به شکل متمرکزی از بدن عقرب های نر منتشر می شود نقش بسزایی در جذب ماده ها به سمت آن ها ایفا می کند.پس از اینکه عقرب نر، جفت خود را یافت، با انبرک های خود انبرک های جانور ماده را می گیرد و او را به جلو و عقب می راند.

به گونه ای که به نظر می رسد دو عقرب دست های یکدیگر را گرفته اند و در حال رقصیدن هستند.

چرخه تولید مثل عقرب با جفتگیری آغاز می شود

رقص عقرب ها اصطلاحاً ” پرومندا دوکس ” نامیده می شود! در برخی موارد عقرب نر برای آرام کردن جفت، مقدار کمی زهر در ناحیه شاخک جلویی او یا لبه سفالوتوراکس تزریق می کند. در حین انجام این حرکات، عقرب نر منتظر فرصت مناسبی است که بتواند اسپرم های خود را به بدن عقرب ماده منتقل کند. اسپرم ها درون ساختاری به نام اسپرماتوفور قرار دارد. در حین جفتگیری، اسپرماتوفور به سمت منفذ تناسلی عقرب ماده کشیده می شود و تخم ها را بارور می کند.

فرایند جفتگیری بسته به نوع عقرب، گاهی ممکن است چندین ساعت تا بیش از یک روز، زمان ببرد! اما اگر جفتگیری بیش از حد طولانی شود، ممکن است جانور ماده خسته شده و این روند را پایان دهد.

۲. همنوع خواری در فرآیند تولید مثل عقرب ها

همنوع ‌خواری جنسی در میان اغلب عنکبوتیان پدیده رایجی است که طی آن جانور ماده پس از جفتگیری برای تأمین انرژی از دست رفته، جفت خود را می خورد. این پدیده در میان عقرب ها چندان رایج نیست، اما گاهی اوقات ممکن است رخ دهد. به همین دلیل، عقرب نر برای حفظ جان خود، بلافاصله پس از جفتگیری، عقرب ماده را ترک کرده و می گریزد.

۳. دوره بارداری

در نتیجه جفتگیری و در صورتی که لقاح موفقیت آمیز باشد، جنین ها در بدن عقرب ماده تشکیل شده و شروع به رشد می کنند. پس از طی دوره بارداری عقرب ها که از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است، نوزادان متولد می شوند. این دوره عموماً بین چند ماه و گاهی تا یک سال به طول می انجامد. به طور متوسط تعداد نوزادانی که پس از هر دوره بارداری متولد می شوند بین ​​۲۵ تا ۳۵ نوزاد عقرب متغیر است.
با این حال در برخی گونه های خاص این تعداد می تواند بیشتر نیز باشد.

۴. چرخه زندگی عقرب های نوزاد

پس از اتمام دوره بارداری عقرب مادر نوزادان را یک به یک به دنیا می آورد.
نوزادان عقرب ها تازه متولد شده که مانند نسخه کوچکی از والدینشان هستند، به محظ خروج از شکم، با بالا رفتن از پاها، خود را به روی بدن مادر می رسانند و تا زمان اولین پوست اندازیشان که تقریباً ۵۰ روز پس از تولد رخ می دهد در آنجا می مانند.
به این شکل نوزادان عقرب در برابر هر گونه خطر احتمالی محافظت می شوند.
عقرب های تازه متولد شده برخلاف عقرب های بالغ، فاقد اسکلت کاملاً توسعه یافته هستند! درنتیجه بدنی متشکل از بافت بسیار نرم دارند که به رنگ سفید و شفاف به نظر می رسد.

چرخه زندگی عقرب های نوزاد

عدم وجود اسکلت مستحکم و توسعه یافته، عقرب های نوزاد را بی دفاع و در برابر حملات شکارچیان بسیار آسیب پذیر می ‌کند، اما با حمایت مادرشان، خطرات کاهش می یابد. بعد از اولین پوست اندازی، که حدود دو هفته پس از تولد رخ می دهد، لارو ها از پشت مادر پایین می روند و پراکنده می شوند. در طول چرخه زندگی عقرب ها، به طور معمول باید پنج یا شش پوست اندازی سپری شود تا جانور به بلوغ برسد.

۵. طول عمر عقرب ها

عقرب ها پروسه رشد کندتری در مقایسه با سایر عنکبوتیان دارند و به همان نسبت نیز عمر عقرب ها طولانی تر است. به طور معمول عمر عقرب ها بین سه تا هشت سال متغیر است، اما برخی از آن ها می توانند ده یا پانزده سال نیز به زندگی ادامه دهند. به طور شگفت آوری دیده شده که برخی انواع گونه های عقرب حتی بیش از ۲۰ سال زندگی می کنند. برای از بین بردن موجوداتی نظیر عقرب ها که تا این حد مقاوم هستند نیازمند استفاده از روش هایی هستیم که به اندازه عقرب ها قدرتمند باشند.
سم عقرب اسکورپیانکیلر قویترین و مؤثرترین روش رهایی از عقرب ها است.

نظر خود را بنویسید

  1. سجاد حاجتمند

    واقعا بسیار مطالب آموزنده و جالبی بود

مشخصات ظاهری بدن عقرب ها
مشخصات ظاهری بدن عقرب ها

عقرب ها بندپایانی با ویژگی های منحصربفرد هستند و از طریق این ویژگی ها از بندپایانی چون عنکبوت‌ و کنه‌ها متمایز می شوند. اسکلت خارجی بدن عقرب ها از نوعی پلی‌ساکارید مقاوم به نام کیتین ساخته شده است.

زیستگاه و رفتار عقرب ها
زیستگاه و رفتار عقرب ها

عقرب ها در بسیاری از افراد موجب وحشت می شوند و این موجودات همیشه از طرف انسان ها‌ مورد نفرت بوده اند. احتمالاً این وحشت به خاطر انبرک هایی به نام پدیپالپ است که در انتهای دهان قرار گرفته اند و همچنین نیش دردناک آن ها …

ترکیبات زهر عقرب
ترکیبات زهر عقرب

زهر عقرب از ترکیبات سمی مختلفی تشکیل شده است. در عین حال که هر یک از این سموم، نحوه عملکرد متفاوتی دارند، گاه تاثیرشان بر عملکرد یکدیگر می تواند عوارض شدید و پیچیده ای در بدن فرد گزیده شده، ایجاد کند.

عقرب های ایران
عقرب های ایران

عقرب ها به دلیل گزش دردناک و زهر کشنده برخی از آن ها، همیشه مورد توجه بوده اند. در ۵۰ سال گذشته، عقرب ها از جنبه های مختلف بیولوژیکی و سم شناسی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته اند.

نشانه های عقرب گزیدگی
نشانه های عقرب گزیدگی

نشانه های عقرب گزیدگی می‌تواند طیف گسترده ای از علائم را در بر بگیرد. اینکه گزیدگی سبب بروز چه عارضه ای شود به عوامل مختلفی از جمله ترکیبات زهر عقرب، سن و سیستم ایمنی فرد گزیده شده بستگی دارد.

کمک های اولیه عقرب گزیدگی
کمک های اولیه عقرب گزیدگی

عقرب گزیدگی اتفاقی است که جلوگیری از عوارض آن، در گرو اقدامات اولیه سریع و صحیح است. به مجموعه این اقدامات که جان افراد را نجات می‌دهند، کمک‌های اولیه عقرب گزیدگی می‌گویند.

سفارش سم از طریق: