” اگر تنها کمی درباره عقرب ها اطلاعات داشته باشید می دانید که چرا دوری کردن از این بندپایان ضروری است. عقرب ها به ویژه درمکان های دارای شرایط آب و هوایی خشک، نظیر ایران، بسیار رایج هستند. درنتیجه کسب اطلاعات درباره انواع عقرب های خطرناک و راه های ایمن ماندن از این جانوران می تواند در مواردی جان شما را از خطر حتمی نجات دهد. به عنوان مثال اغلب افراد علاقه مند به طبیعت گردی می دانند که یکی از مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از عقرب گزیدگی در صحرا، چک کردن کفش ها پیش از پوشیدن آن ها است. تا مطمئن شوید عقرب به داخل آن ها راه نیافته باشد. “

کفش ها فضای امنی برای استراحت عقرب‌ها به شمار می روند

آیا عقرب ها موجوداتی خطرناک هستند؟

رنگ، اندازه، زیستگاه و رفتار عقرب ها بسیار متنوع هستند. آن ها با دارا بودن انبرک های بزرگ در بخش جلویی بدن و دمی زهر آلود که همیشه آماده نیش زدن است، مطمئناً ترسناک به نظر می رسند. نکته قابل توجه اینجاست که اکثر افراد نمی دانند که بیشتر عقرب ها، تنها برای کودکان و افراد مسن یا آلرژیک، تهدید جدی به حساب می آیند. در وافق باور عمومی در این جهت است که هر عقربی بزرگتر باشد و ظاهرش ترسناکتر، به نظر برسد، به همان نسبت خطر ناشی از آن بیشتر است.

به عنوان مثال، عقرب امپراطور، به دلیل داشتن رنگ تیره، جثه بسیار بزرگ که گاهی به ۲۱ سانتیمتر می رسد و چنگک های بزرگ، در سراسر دنیا به عنوان یکی از خطرناکترین گونه های عقرب شناخته می شود. این در حالی است، که نیش این عقرب در اغلب موارد (بسته به نوع گونه) خیلی خطرناک‌تر از نیش زنبور معمولی نیستند. برای توضیح بیشتر میزان خطرناک بودن نیش عقرب می توان گفت، درست است که گزش عقرب ها آسیب می زند، اما معمولاً مرگبار نیستند.

عقرب‌ها حشراتی هستند که می‌توانند در برخی مناطق جهان، از جمله جنوب آسیا، آفریقا، استرالیا و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و شمالی پیدا شوند. اغلب گونه‌های عقرب برای انسان‌ها خطرناک نیستند و حملات آنها برای اکثر افراد تأثیر زیان‌آوری ندارد.

برخی از عقرب‌ها دارای سم‌های نسبتاً قوی هستند که به منظور شکار یا دفاع استفاده می‌شود. این سم‌ها برای انسان‌ها ممکن است سمی باشند و در برخی از موارد، حمله عقرب می‌تواند به علائمی مانند درد، تورم، حساسیت و حتی مرگ ختم شود

خطرناکترین عقرب های جهان

در این مقاله چند گونه از خطرناکترین عقرب های جهان مورد بررسی قرار گرفته اند. زهر این عقرب ها به شدت خطرناک است و می توانند سبب بروز آسیب های جدی شده و حتی منجر به مرگ فرد گزیده شود.

خطرناک ترین گونه های عقرب جهان، عبارتند از:

  1. عقرب قرمز هندی (Hottentotta Tamulus)
  2. عقرب دث‌ استالکر (Leiurus Quinquestriatus)
  3. عقرب دم‌ پهن عربی (Androctonus Crassicauda)
  4. عقرب دم پهن زرد
  5. عقرب دم پهن سیاه
  6. عقرب راه راه پوست درختی

عقرب قرمز هندی (Hottentotta Tamulus)

زیستگاه:

این گونه که برخی آن را مرگبارترین عقرب جهان نیز می نامند در بیشتر بخش های هند، شرق پاکستان، همچنین در سرزمین ‌های پست شرق نپال و سری‌لانکا یافت می‌شود. با این حال این عقرب گونه نادری است. عقرب های قرمز هندی در زمین ‌های پست دارای پوشش گیاهی مناطق گرمسیری را برای زندگی ترجیح می دهند و اغلب نزدیک یا درون محیط های زندگی انسان، زیست می ‌کنند.

مشخصات ظاهری:

عقرب قرمز هندی خیلی بزرگ نیست، از ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر طول دارد. رنگ این عقرب از نارنجی تا قهوه‌ای خاکستری متغیر است و خال ‌هایی به رنگ خاکستری تیره دارد که از بالای سر تا قسمت پایین بدن پراکنده شده ‌اند. آن‌ ها همچنین دارای چنگک های نسبتا کوچک و یک نیش بزرگ در قسمت انتهای دم هستند.

عوارض ناشی از گزش عقرب قرمز هندی:

عقرب قرمز هندی

گفته می‌شود که عقرب‌ قرمز هندی مهلک ترین عقرب جهان است.
این عقرب کوچک، نیش بزرگی دارد. افرادی که توسط عقرب قرمز هندی گزیده می شوند، معمولاً تهوع، مشکلات قلبی، تغییر رنگ پوست و در موارد شدیدتر، تورم ریه و تجمع مایعات در ریه‌ها را تجربه می‌کنند. ورم ریوی موجب تنگی نفس شده و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. شدت این نشانه‌ ها به میزان زهر دریافتی و حساسیت قربانی بستگی دارد. براساس مطالعات بالینی، پرازوسین، دارویی برای فشار خون که اغلب برای نیش عقرب ارایه می‌شود، می تواند خطر مرگ و میر ناشی از زهر این عقرب را به ۴ درصد کاهش ‌دهد.

عقرب دث استالکر (Leiurus Quinquestriatus)

زیستگاه:

زیستگاه این عقرب، گستره وسیعی از مناطق صحرای غربی، صحرای عرب، صحرای تار و آسیای مرکزی را شامل می شود. این محدوده که از غرب به الجزایر و مالی محدود شده، مصر، اتیوپی، آسیای صغیر و شبه جزیره عربستان را در برمی گیرد، سپس در شرق به قزاقستان و غرب هند ختم می شود.

مشخصات ظاهری عقرب دث استالکر:

شناسایی این عقرب ها گاهی سخت است، زیرا رنگ آن‌ ها بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنند متغیر است. آن ‌ها معمولا زرد یا سبز هستند و به خاطر ظاهر الاستیک شان، تقریباً شبیه اسباب ‌بازی به نظر می رسند.

علائم ایجاد شده توسط زهر عقرب دث استالکر:

دث استالکر به معنای شکارچی است که به آرامی می خرامد تا طعمه اش را به کام مرگ بکشاند. انتخاب چنین نام ترسناکی برای این عقرب اصلاً تعجبی ندارد، چون قطعاً یکی از خطرناکترین عقرب های جهان است. زهر دث استالکر شدیداً سمی است، و درد بسیار شدیدی در فرد گزیده شده بوجود می آورد. به گونه ای که اگر شخص از این گزش جان سالم به درد ببرد، هرگز دردی را که تحمل کرده فراموش نخواهد کرد.

علایم ناشی از نیش عقرب دث ‌استاکر شامل تپش قلب، فشار خون بالا و حتی تشنج و کما هستند. نیش این عقرب می تواند باعث مرگ کودکان یا افراد دارای بیماری های زمینه ای شود. به شدت توصیه می‌شود که اگر کسی توسط این عقرب دچار گزیدگی شد حتماً به پزشک مراجعه کند.

عقرب‌ دم‌پهن عربی (Androctonus Crassicauda)

زیستگاه:

این گونه عقرب با دم پهن به طور عمده در منطقه پالئارکتیک یافت می‌شود که شامل کشورهایی نظیر عربستان ‌سعودی، کویت، قطر، عراق، ایران، ترکیه و کشورهای شمال آفریقا می‌شود.

زیستگاه عقرب دم پهن عربی

مشخصات ظاهری عقرب دم پهن عربی:

بسیاری از مردم این عقرب را با عقرب دم پهن سیاه اشتباه می گیرند و تصور می کنند که هر دو از یک گونه هستند. اگرچه این دو عقرب از نظر ظاهری کاملا شبیه هم هستند، اما طبق گفته دانشمندان، به دو گونه مجزا تعلق دارند. یکی از تفاوت‌های عمده بین این دو گونه عقرب این است که عقرب دم‌پهن عربی چنگک های بزرگتری دارد.

عوارض ناشی از نیش عقرب‌های دم پهن عربی:

عقرب های دم پهن، عنوان خطرناکترین و کشنده ترین عقرب های جهان را از آن خود کرده اند.
یک نیش از این عقرب مرگبار می‌تواند باعث بروز تعدادی از علایم وحشتناک از جمله افزایش فشار خون، تشنج و بی‌هوشی شود. مانند دو عقرب قبل که در این مطلب ذکر شد، افرادی نظیر کودکان خردسال و افراد مبتلا به مشکلات قلبی، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از گزش عقرب دم پهن عربی قرار دارند. نیش این عقرب به ندرت کشنده است زیرا بیشتر قربانیان می توانند به موقع پادزهر آن را دریافت کنند. با این حال، در صورتی که فرد گزیده شده، در عرض هفت ساعت مراقبت های لازم را دریافت نکرده باشند، احتمال مرگ، به طور قابل ‌توجهی افزایش می‌یابد.

عقرب دم پهن زرد

زیستگاه:

عقرب‌های دم پهن زرد، در منطقه وسیعی که شمال و شمال غرب آفریقا همچنین خاورمیانه را در برمی گیرد و در نهایت در شرق تا منطقه هندوکش امتداد می یابد، یافت می شوند.

کشورهایی که گونه های این عقرب در آن زندگی می کنند عبارتند از:

  • مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، مصر، توگو، فلسطین، اسرائیل، لبنان، اردن
  • عربستان سعودی، یمن، عمان، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عراق، بحرین
  • هند، ترکیه، ایران، ارمنستان، افغانستان، پاکستان.

اطلاعات توصیفی:

عقرب دم پهن زرد یکی دیگر از خطرناکترین عقرب های جهان است. آن‌ها در مناطق نیمه‌خشک و خشک خاورمیانه و آفریقا یافت می‌شوند. این عقرب ها اندازه متوسط دارند و به طول ۱۰ سانتی‌متر می‌رسند. نام آن ها از متازوم یا دم شان گرفته شده است. نام لاتین این عقرب ها از زبان یونانی سرچشمه می‌گیرد و به معنای “قاتل مرد” است زیرا زهر آن‌ها حاوی نوروتوکسین های بسیار قوی می باشد که می توانند موجب مرگ انسان شوند.
آمار مرگ و میر سالانه ناشی از نیش عقرب دم پهن زرد، بسیار زیاد بالا است.

عقرب‌ پوست درختی راه راه

سکونت‌گاه:

این نوع عقرب در سراسر آمریکای جنوبی-مرکزی و در شمال مکزیک پراکنده است.

عقرب راه راه درختی

اطلاعات توصیفی:

عقرب پوست درختی راه ‌راه، یک گونه بسیار رایج عقرب در بخش میانی ایالات‌متحده و شمال مکزیک می باشد و رایجترین گونه عقرب ایالات‌ متحده به شمار می رود. این عقرب که یکی از گونه های با اندازه متوسط است، به ندرت تا طول بیش از ۷ سانتیمتر رشد می کند.

عقرب پوست درختی راه‌راه، عقربی به رنگ زرد کمرنگ است که دو نوار تیره مشخص در پوسته سخت بدنش دارد.

عقرب‌ دم پهن سیاه

سکونت‌گاه:

عقرب های دم پهن سیاه، در بیابان ها، بوته زارها و مناطق نیمه خشک یافت می شوند.
آن ها در بوتسوانا، موزامبیک، زیمبابوه، قسمت هایی از کویر نامیب و آفریقای جنوبی زندگی می کنند.

اطلاعات توصیفی:

عقرب دم پهن سیاه یکی از عقرب های خطرناک مناطق خشک جنوب آفریقا به شمار می رود.
این عقرب که می تواند تا طولی مابین ۱۰ و ۱۱ سانتیمتر رشد ‌کند، رنگ قهوه‌ای تیره و یا سیاه دارد. دم این عقرب ها تیره ‌تر از سایر بخش های بدن به نظر می رسد و قسمت نیش آن ها به اندازه بقیه دمشان پهن است. از سایر ویژگی های عقرب های دم پهن خطرناک، می توان به چنگال های کوچک آن ها اشاره کرد. این عقرب‌ها شب از لانه بیرون می آید و در طول روز در گودال های کم‌عمق زیر صخره‌ها استراحت می‌کنند.

سم عقرب اسکورپیان کیلر کمک می کند به راحتی از شر انواع عقرب، حتی خطرناکترین عقرب های جهان خلاص شوید.

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری بدن عقرب ها
مشخصات ظاهری بدن عقرب ها

عقرب ها بندپایانی با ویژگی های منحصربفرد هستند و از طریق این ویژگی ها از بندپایانی چون عنکبوت‌ و کنه‌ها متمایز می شوند. اسکلت خارجی بدن عقرب ها از نوعی پلی‌ساکارید مقاوم به نام کیتین ساخته شده است.

چرخه تولید مثل عقرب
تولید مثل عقرب

از آنجایی که عقرب ها از خانواده عنکبوتیان هستند، انتظار می رود چرخه زندگی مشابه سایر عنکبوتیان داشته باشند، اما برخلاف انتظار، عقرب ها در برخی موارد از جمله تولیدمثل، سبک زندگی خاص خود را دارند.

زیستگاه و رفتار عقرب ها
زیستگاه و رفتار عقرب ها

عقرب ها در بسیاری از افراد موجب وحشت می شوند و این موجودات همیشه از طرف انسان ها‌ مورد نفرت بوده اند. احتمالاً این وحشت به خاطر انبرک هایی به نام پدیپالپ است که در انتهای دهان قرار گرفته اند و همچنین نیش دردناک آن ها …

ترکیبات زهر عقرب
ترکیبات زهر عقرب

زهر عقرب از ترکیبات سمی مختلفی تشکیل شده است. در عین حال که هر یک از این سموم، نحوه عملکرد متفاوتی دارند، گاه تاثیرشان بر عملکرد یکدیگر می تواند عوارض شدید و پیچیده ای در بدن فرد گزیده شده، ایجاد کند.

عقرب های ایران
عقرب های ایران

عقرب ها به دلیل گزش دردناک و زهر کشنده برخی از آن ها، همیشه مورد توجه بوده اند. در ۵۰ سال گذشته، عقرب ها از جنبه های مختلف بیولوژیکی و سم شناسی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته اند.

نشانه های عقرب گزیدگی
نشانه های عقرب گزیدگی

نشانه های عقرب گزیدگی می‌تواند طیف گسترده ای از علائم را در بر بگیرد. اینکه گزیدگی سبب بروز چه عارضه ای شود به عوامل مختلفی از جمله ترکیبات زهر عقرب، سن و سیستم ایمنی فرد گزیده شده بستگی دارد.

سفارش سم از طریق: