عقرب ها بندپایان ترسناکی هستند. این موجودات با داشتن نیش زهر آگین، شکارچیانی بینظیر و خطرناک به شمار می روند. وجود این ویژگی های برجسته در عقرب ها سبب می شود، بسیاری افراد فراموش کنند که خود عقرب ها نیز بخشی از زنجیره غذایی هستند و طعمه لذیذی برای بسیاری از جانوران و حتی عقرب های بزرگتر، محسوب می شوند. در واقع هرچند باورپذیر به نظر نرسد اما موجوداتی در حیات وحش وجود دارند که قادرند عقرب ها را شکار کرده و بخورند. اگر کنجکاو هستید که بدانید این موجودات چه می توانند باشند، توصیه می کنم حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
البته موارد نام برده شده در این مقاله فقط بعضی از حیوانات و حشرات شکارچی عقرب هستند.

متداولترین شکارچیان عقرب ها

اغلب شکارچیان عقرب ها به یکی از گروه های پستانداران، پرندگان و بندپایان تعلق دارند.
در ادامه برخی از این شکارچیان را به تفضیل بررسی خواهیم کرد.

دم‌عصایی یا میرکت

میرکت ها هوشمندترین شکارچیان عقرب ها

میرکت ها (Meerkats) موجودات کوچک و باهوشی از گروه پستانداران هستند.. این جانوران به سهولت به عقرب ها حمله کرده و آن ها را شکار می کنند. میرکت ها با بهره گیری از هوش سرشار خود، توانسته اند روش های شکار را طی سال ها، توسعه داده و از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند. هنگام شکار، میرکت ها حرکات عقرب را با دقت زیر نظر می گیرند. آن ها صبورانه منتظر می مانند تا فرصت مناسب برای ضربه به دم عقرب، فراهم شود. به این ترتیب عقرب ها دیگر نمی توانند با نیش زهرآگینشان به آن ها حمله کنند. علاوه بر استراتژی شکار هوشمند میرکت ها،‌آن ها همچنین مقاومت زیادی در برابر زهر عقرب دارند و می توانند از نیش مرگبار عقرب ها، جان سالم بدر ببرند.

موش ملخی در بدن خود پادزهر زهر عقرب دارد

موش شبگرد یا حشره خوارها

یکی دیگر از پستانداران عجیب که می تواند در مبارزه با عقرب پیروز شود، موش شبگرد است. این حیوانات سریع و شرور هستند. هنگام درگیری با عقرب ها، واکنش های رعدآسای این جانوران به آن ها کمک می کند عقرب ها را در تعیین محل دقیق نیش زدن، به اشتباه بیندازند. وقتی فرصت مناسب پیدا شد، موش شبگرد با دندان های تیز خود به عقرب حمله می کند. عقرب ممکن است کمی مقاومت کند اما سرعت و خشونت موش شبگرد، باعث می شود که عقرب شانسی برای پیروزی نداشته باشد.

سایر خدنگ ‌ها

خدنگ ها گروهی از پستانداران هستند که از جمله گربه سانان به شمار می روند. این پستانداران، از طعمه سمی نمی ترسند. در حقیقت، خدنگ ها با حمله به انواع مختلفی از موجودات سمی از جمله عقرب ها و شکار آن ها، غذای خود را تامین می کنند. این در حالی است که بسیاری از پستانداران، حتی نمی توانند به این موجودات سمی نزدیک شوند.

درست مانند میرکت ها، سایر خدنگ ها نیز در برابر زهر عقرب بسیار مقاوم هستند! با این وجود، اگر قبل از شکار، پیش بینی کنند که ممکن است عقرب چند بار آن ها را نیش بزند، از شکار، صرف نظر می کنند. خدنگ ها بسیار سریع و باهوش هستند.
آن ها حرکات عقرب را با انجام حملات گول زننده، زیر نظر گرفته و با دقت بررسی می کنند.

وقتی موقعیت حمله به عقرب را بدست آوردند، ظرف چند ثانیه به عقرب ضربه زده و او را می کشند! با تمام این اوصاف، می توان گفت که خدنگ ها یکی از مرگبارترین شکارچیان عقرب هستند.

خفاش ها در تاریکی هم از مبارزه با عقرب دست نمی کشند.

موش ملخی

موش ملخی یا موش عقرب، سیستم دفاعی منحصر به فردی دارد. این سیستم به او کمک می کند با نیش عقرب سازگار شود. بدن کوچک موش ملخی، حاوی پروتئینی است که بر ترکیبات موجود در زهر عقرب، متقابلا اثر می کند و مانع رسیدن سیگنال های درد به مغز این موجود می شود. در نتیجه برخورداری از این ویژگی، موش می تواند حتی در حین نیش زدن عقرب، به مبارزه با عقرب ادامه دهد. علاوه بر مکانیسم جلوگیری از درد، دانشمندان همچنین معتقدند که سم و این پروتئین، ترکیبی را بوجود می آورد که با انواع دیگر درد ها نیز مبارزه می کند. بدون وجود احساس درد در بدن، عقرب ها شانس کمی در برابر موش ملخی خواهند داشت.

شکار عقرب توسط موش ملخی

جغدها

اگرچه جغدها در برابر زهر عقرب مصون نیستند، اما از شکارچیان قدرتمند عقرب ها به شمار می‌روند.
اغلب جغدها در طول شب شکار می کنند! از آنجا که جغد در هنگام شکار بسیار دقیق و چابک است، می تواند عقرب را بدون نیاز به مبارزه با آن، شکار کند. منقار قدرتمند جغد، سریع کار عقرب را یکسره می کند. درنتیجه، اکثراً عقرب ها نمی توانند در برابر مهارت شکار جغدها مقاومت کنند.

نوک‌شاخ زمینی جنوبی پرنده عجیب شکارچی عقرب

نوک‌ شاخ زمینی جنوبی، پرنده ای نادر، و بومی آفریقا است. این پرنده، سنگین ترین و بزرگترین گونه از نوک شاخسانان است و دشمن برجسته ای برای عقرب ها به شمار می رود. این پرنده از منقار بزرگ خود برای حمله به عقرب ها و از بین بردن آن ها استفاده می کند. هنگامی که عقرب دست از جنگ می کشد و دیگر توانی برای حمله کردن ندارد، نوک‌ شاخ زمینی جنوبی، آن را به سهولت می بلعد. برای درک بهتر اینکه چرا حمله به عقرب ها برای این پرنده مشکل‌ساز نیست، کافیست به برخی دیگر از طعمه های نوک شاخ زمینی نگاهی بیندازید.

برخی از انواع طعمه های نوک‌شاخ عبارتند از:

  • لاک پشت ها
  • مارها
  • میمون های کوچک

بدن سخت هزارپا او را در برابر نیش عقرب، محافظت می کند.

خفاش ها

خفاش ها موجودات خارق العاده ای هستند.
این موجودات، علاوه بر اینکه در مقابل زهر عقرب مصون هستند، می توانند با قدرت شنوایی خارق العاده خود، صدای حرکت عقرب ها را از فواصل دور بشنوند. آن ها همچنین قوه بینایی خاصی دارند و می توانند عقرب هایی را که در مکان های تاریک پنهان شده اند ببینند و شکارشان کنند! خفاش ها حتی در تاریکی، هم می توانند به عقرب ها حمله کرده و آن ها را شکار کنند.
برخی از خفاش ها با رژیم های غذایی مبتنی بر عقرب زندگی می کنند.

تارانتولا قاتل عقرب ها

با وجودی که تارانتولاها و عقرب ها هر دو از خانواده بندپایان هستند، اما تارانتولاها یکی از اصلی ترین دشمنان و شکارچیان عقرب ها محسوب می شوند. در حقیقت، تارانتولاها و عقرب ها دشمنان مشترک هم هستند. تارانتولاها بدن بزرگتر و مزایای جسمی دیگری نسبت به عقرب ها دارند، بنابراین جای تعجب نیست که تارانتولاها اغلب به عنوان برنده در نبرد با عقرب ها ظاهر می شوند. نیش های بزرگ پر از زهر و بدن پر مویی که توانایی های حسی بهتری به تارانتولاها می دهد، از دیگر مزایای این بندپایان، هستند.

هزارپای غول آسای آمازونی

هزارپاها از جمله سرسخت ترین دشمنان عقرب ها هستند

هزارپاهایی که غالباً با آن ها مواجه می شویم، با هزارپای غول آمازونی که در آمریکای جنوبی و کارائیب یافت می شود، قابل قیاس نیست. این هزارپای بزرگ می تواند حداقل تا طول ۳۰ سانتی متر رشد کند. این هزارپاها ، دارای زهری به شدت کشنده و رفتار پرخاشگرانه است. این امر باعث می شود این مخلوق، تقریباً برای بسیاری از جانوران از جمله عقرب ها دشمن بزرگی باشد. عقرب ها فقط یکی از موجوداتی هستند که این هزارپاها می توانند از آن ها تغذیه کنند. حتی مارها هم از حمله های کشنده این هزارپا در امان نیستند. هزارپا غول آسا، پوسته سختی دارد که در برابر نیش عقرب و مار از او محافظت می کند! بنابراین، عقرب ها در برابر هزارپای غول آسای آمازونی شانس نجات ندارند.

نتیجه

همانطور که مشاهده کردید، تعداد کمی حیوانات و حشرات وجود دارند که می توانند در برابر حملات عقرب ها مقاومت کنند! به همین دلیل اگر می خواهید شر عقرب ها را به سرعت از محیط زندگی خود کم کنید و از نیش کشنده این موجودات در امان بمانید، چاره کار استفاده از سم کشنده عقرب اسکورپیان کیلر است.

نظر خود را بنویسید

  1. فریدون پورشجاعیان

    سلام با سپاس یکی از دشمنان وتغذیه کننده از عقرب پرنده ای بنام هدهد که در مناطق زاگرس بنامهای شانه بسر وپاپی سلیمانی هم نامیده میشود وتغذیه جوجه ها یش عمدتا از عقرب است

عقرب در تابستان
در امان ماندن از عقرب ها در فصل تابستان

چگونه خانه ها را در فصل تابستان از عقرب ها محفوظ بداریم؟ ممکن است برای مردم در برخی نقاط جهان به ویژه نقاط سردسیر عجیب باشد وقتی می فهمند که عقرب‌ ها در مناطق گرمسیر به ویژه روستاهای بیابانی و گرم، آفت محسوب می شوند. آنها به اندازه هر آفت یا حشرات دیگری رایج هستند. […]

کشتن عقرب با آفت کش
کشتن عقرب با آفت کش

آیا سموم و آفت کش ها می توانند سبب از بین رفتن عقرب ها شوند؟ مسئولان حرفه‌ای کنترل عقرب می دانند که چه آفت کش هایی عقرب‌ها را از بین می‌برند و کدام یک عقرب ها را نمی کشند و در چه جاهایی عملکرد بهتری دارند. دلیل آن این است که آن ها نمونه های […]

کنترل هجوم عقرب
کنترل هجوم عقرب ها

راه حل های بلند مدت برای کنترل هجوم عقرب ها عقرب ها چه زهر سمی داشته باشند و چه نداشته باشند می توانند برای انسان هراس انگیز باشند. درد ناشی از نیش عقرب خود به اندازه کافی برای ترس ما ار آنها کافیست. پس اولین چیزی که به ذهن ما می رسد کنترل هجوم عقرب […]

پیدا کردن عقرب در خانه
پیدا کردن عقرب در خانه و باغچه

عقرب ها موجوداتی هستند که به محض ورود به یک محیط جدید، برای مخفی شدن، وارد جاهای تاریک و ساکت می شوند و پس از ورود به خانه هم می توانند تا چند ماه بدون آب و غذا زنده بمانند. در صورتی که در مناطقی با احتمال وجود عقرب ها زندگی می کنید، پیدا کردن […]

عقرب گزیدگی در حیوانات
عقرب گزیدگی در حیوانات خانگی

اگر عقرب حیوان خانگی تان را نیش بزند چه اتفاقی می افتد؟ عقرب ها مانند بندپایان دیگری از جمله عنکبوت ها و رتیل ها می توانند افراد زیادی را به وحشت بیندازند. با این وجود …

حقایق جالب درباره عقرب ها
عقرب ها و حقایق جالب درباره آن‌ ها

اینکه عقرب ها می توانند با نیش زهرآگین خود درد شدیدی در قربانی ایجاد کنند، بر هیچ کس پوشیده نیست، اما نکات زیادی در مورد این بندپایان شگفت انگیز وجود دارد که اغلب افراد از آن بی خبر هستند.