اگر عقرب حیوان خانگی تان را نیش بزند چه اتفاقی می افتد؟

عقرب ها مانند بندپایان دیگری از جمله عنکبوت ها و رتیل ها می توانند افراد زیادی را به وحشت بیندازند. با این وجود، آن ها با کنترل جمعیت حشرات نقش مهمی در اکوسیستم بازی می کنند اما هنوز هم می توانند خطری جدی برای شما و حیوان خانگی تان باشند.

” عقرب ها، بندپایانی هستند که برخی از آن ها می توانند با یکبار نیش زدن، یک انسان را به سرعت از پای بیاندازند. این شدت کشندگی در مورد حیوانات خانگی بیشتر و سریعتر اتفاق می افتد. در این مقاله به بررسی احتمال آسیب حیوانات از طریق عقرب ها، علائم عقرب گزیدگی و بهترین راهکارهای درمان نیش عقرب در مورد حیوانات خانگی پرداخته شده است. “

همه عقرب ها سمی هستند

اگرچه همه گونه های عقرب کشنده نیستند اما از نظر بررسی های زیست شناسی و سم شناسی، همه آن ها سمی هستند.
آن ها از زهر خود هم در شکار و هم در دفاع از خود استفاده می کنند.

تا کنون در جهان بیش از ۲۰۰۰ گونه عقرب شناسایی شده است.
از میان این تعداد عقرب فقط ۲۰ گونه از آن ها برای انسان خطرناک و کشنده هستند. این عقرب ها، می توانند برای حیواناتی مانند سگ، گربه و یا پرندگانی مانند مرغ و پرندگان زینتی نیز خطرات زیادی ایجاد کنند. این بیست گونه عقرب در قسمت های مختلف زمین وجود دارند. برخی از آن ها مختص به یک ناحیه خاص است. اما به طور کلی می توان گفت در تمام مناطق بیابانی و گرمسیری و جنگل های مرطوب بارانی عقرب هایی وجود دارند که همه ما باید از نزدیک شدن به آن ها بر حذر باشیم.

یک عقرب گزیدگی می تواند تمام روز شما را خراب کند. سمی که در اثر نیش عقرب به بدن تزریق می شود، اگرچه به اندازه کافی قوی و مهلک نیست که بتواند چیزی بزرگتر از یک حشره دیگر را بکشد اما هنوز هم می تواند در شخص باعث درد شده و بافت بدن او را دچار آسیب کند. این موضوع در مورد حیوانات خانگی نیز صدق می کند. به طور معمول اندازه بدن حیوانات خانگی کوچکتر از یک انسان است و این شرایط را برای تحمل درد و مقدار آسیب وارد شده سخت تر می کند.

هنگام عقرب گزیدگی حیوانات، چه کارهایی باید انجام داد

در زمان گزیدگی‌ سگ یا گربه توسط عقرب چه کارهایی می توان انجام داد؟

اگر سگ یا گربه شما را  عقرب نیش زده باشد، ممکن است صدای ناله آن ها را از درد بشنوید و یا اینکه ببینید آن ها روی پنجه پا راه می روند. زهر در بدن گردش می کند و می تواند بر تمام قسمت های بدن اثر بگذارد. برخی از علائم ناشی از گزش عقرب در حیوانات خانگی عبارتند از:

  • گشاد شدن چشم
  • خیس شدن چشم
  • تراوش آب از دهان
  • رعشه یا لرزش بدن
  • مشکل در تنفس
  • بیقراری
  • داشتن احساس درد در قسمتی از بدن
  • ایستادن روی پنجه پا
  • از دست دادن هوشیاری

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید یا حدس می زنید حیوان خانگی شما توسط عقرب گزیده شده است، اولین اقدام مؤثر این است که به دامپزشک مراجعه کنید. اگر چه بیشتر عقرب ها کشنده نیستند اما با گزش هر نوع عقرب، باید به صورت اورژانسی و سریع عمل کنید. حتماً با دامپزشک تماس بگیرید تا سریعا کمک های لازم را انجام دهد و توصیه هایی لازم را درباره آنچه می توانید در خانه انجام دهید، را به شما ارائه دهد.

چطور می توان از حملات و گزش عقرب‌ ها جلوگیری کرد؟

در مورد کاهش احتمال عقرب گزیدگی حیوانات خانگی، راه های و ترفندهای زیادی برای دفع عقرب از خانه، یا کاهش ورود آن ها به خانه وجود دارد اما مواردی که در ادامه گفته می شوند از مهم ترین آن ها به شمار می آیند. با رعایت کردن این موارد می توانید به راحتی از گزیده شدن حیوان خانگی تان توسط عقرب‌ ها پیشگیری کنید.

  • در صورت مشاهده عقرب ها و اقدام برای کشتن آن ها، عقرب ها را با دست نگیرید.
  • تمام درز و شکاف های خانه را مسدود کنید.
  • هنگام بازی حیوانات خانگی در حیاط، محتاطانه اقدام کنید.
  • در روزهای بارانی، بیشتر مواظب ورود عقرب به خانه باشید.

۱- عقرب ها را با دست نگیرید

هنگام مواجهه عقرب ها با انسان و یا حیوانات خانگی، عقرب ها همیشه سعی می کنند که به جای ایستادن و جنگیدن، فرار کرده و پنهان شوند. پس بهتر است به جای آنکه آن ها را با دست بگیرید، به دنبال پیدا کردن مکان اختفای آن ها بوده و سپس سمپاشی انجام دهید.

گرفتن عقرب ها با دست کار بسیار خطرناکی است

آن ها دوست دارند در مکان های تاریک و مرطوب مخفی شوند.
آن ها در طبیعت در مکان های زیر پنهان می شوند:

  • زیر سنگ ها
  • درز و شکاف صخره ها
  • زیر پوسته درخت ها

همچنین عقرب ها در محیط خانه ها نیز در مکان هایی با شرایط سایه و مقداری رطوبت مخفی می شوند. نظیر:

  • باغچه
  • زیر کودهای گیاهی
  • داخل کفش
  • جاکفشی
  • زیر تخت
  • زیر کمد
  • زیر فرش
  • کنار دیوار

بنابراین بهتر است همیشه قبل از پوشیدن کفش هایتان، آن ها را بررسی کنید. همچنین هنگام رفتن به باغچه و قسمت های سایه دار خانه باید احتیاط لازم را انجام داده و از رفتن حیوانات خانگی تان به این قسمت ها نیز ممانعت کنید.

۲- مسدود کردن درز و شکاف ها

تمام درز و شکاف های خانه که احتمال ورود عقرب از آن ها وجود دارد را مسدود کنید. هر گونه شکاف ها موجود در درهای بیرونی یا پنجره های خانه را مهر و موم کنید. عقرب ها بدن هایی مسطح دارند و همین موضوع ورود آن ها را از شکاف های باریک را نیز میسر می کند. بنابراین مسدود کردن درز و شکاف ها می تواند نقش مهمی در کاهش خطر عقرب گزیدگی در حیوانات ایفا کند.

۳- هنگام بازی حیوانات‌ خانگی در حیاط، محتاطانه اقدام کنید.

زمانی که از مسدود بودن تمام درز و شکاف های خانه مطمئن شدید، سعی کنید تا حد ممکن از رفتن سگ به حیاط جلوگیری کنید.
به همین ترتیب، گربه ها را تا حد امکان در محیط داخلی خانه نگه دارید.

۴- در روزهای بارانی، بیشتر مواظب ورود عقرب به خانه باشید.

عقرب ها روزهای بارانی را دوست ندارند، بنابراین در ماه های بارانی، برای عقرب هایی که به دنبال پناهگاه در خانه شما هستند، هوشیار باشید. ورود آن ها به محیط داخلی خانه در این روزها بیشتر خواهد شد.

پیشگیری از عقرب گزیدگی حیوانات در سفر

احتمال عقرب گزیدگی حیوانات در کویر بیشتر است

کویر می تواند مکانی زیبا برای اردو زدن باشد. تنها دلیل بسیاری از افراد برای رفتن به کویر، خوابیدن زیر نور ستاره ها است. فقط قبل از اینکه بخوابید، کیسه خواب و محل خواب خود و حیوان خانگی خود را تکان داده و مطمئن شوید چیزی در آن ها مخفی نشده باشد. همچنین عقرب ها عمدتاً در روز در کنار تخته سنگ و در زیر سایه زندگی می کنند و شب ها به شکار می پردازند. بنابراین در کویر، شب ها از نظر وجود عقرب ها خطرناک تر می شود. برای مواظبت از خود و حیوان خانگی تان در کویر بهتر است یک چراغ قوه مخصوص نیز به همراه داشته باشید. بسیاری از عقرب ها در زیر نور چراغ های تابش اشعه ماوراء بنفش می درخشند. بنابراین یک چراغ قوه را در لیست وسایل اردوی کویری خود قرار دهید تا بتوانید محیط اطراف و چادر خودتان را بیشتر بررسی کنید.

راه حل نهایی برای گریز از عقرب‌ گزیدگی‌

عقرب ها در بسیاری از مناطق جهان، یک واقعیت ملموس در زندگی هستند.
آگاهی از محیط اطراف تان و توجه دقیق به آن می تواند شما و حیوان خانگی تان را چه در خانه و چه در حیاط خانه در امان نگه دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های اولیه برای درمان نیش عقرب و آنچه می توانید برای ایمن نگه داشتن سگ یا گربه تان در مقابل گزش عقرب انجام دهید با دامپزشک تان صحبت کنید. اگر فکر می کنید حیوان خانگی تان بیمار است، سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید. آن ها حیوان خانگی شما را مورد بررسی قرار می دهند و از تاریخچه سلامتی حیوان خانگی تان اطلاع دارند، می توانند بهترین توصیه ها و درمان را برای حیوان خانگی تان انجام دهند. گاهی وقت ها نیز فقط کافی است از یک سم قوی و تخصصی عقرب کش در محیط خانه استفاده کرده و خانه خود را در مقابل ورود و یا هجوم عقرب ها ایمن کنید.

 

نظر خود را بنویسید

عقرب در تابستان
در امان ماندن از عقرب ها در فصل تابستان

چگونه خانه ها را در فصل تابستان از عقرب ها محفوظ بداریم؟ ممکن است برای مردم در برخی نقاط جهان به ویژه نقاط سردسیر عجیب باشد وقتی می فهمند که عقرب‌ ها در مناطق گرمسیر به ویژه روستاهای بیابانی و گرم، آفت محسوب می شوند. آنها به اندازه هر آفت یا حشرات دیگری رایج هستند. […]

کشتن عقرب با آفت کش
کشتن عقرب با آفت کش

آیا سموم و آفت کش ها می توانند سبب از بین رفتن عقرب ها شوند؟ مسئولان حرفه‌ای کنترل عقرب می دانند که چه آفت کش هایی عقرب‌ها را از بین می‌برند و کدام یک عقرب ها را نمی کشند و در چه جاهایی عملکرد بهتری دارند. دلیل آن این است که آن ها نمونه های […]

کنترل هجوم عقرب
کنترل هجوم عقرب ها

راه حل های بلند مدت برای کنترل هجوم عقرب ها عقرب ها چه زهر سمی داشته باشند و چه نداشته باشند می توانند برای انسان هراس انگیز باشند. درد ناشی از نیش عقرب خود به اندازه کافی برای ترس ما ار آنها کافیست. پس اولین چیزی که به ذهن ما می رسد کنترل هجوم عقرب […]

پیدا کردن عقرب در خانه
پیدا کردن عقرب در خانه و باغچه

عقرب ها موجوداتی هستند که به محض ورود به یک محیط جدید، برای مخفی شدن، وارد جاهای تاریک و ساکت می شوند و پس از ورود به خانه هم می توانند تا چند ماه بدون آب و غذا زنده بمانند. در صورتی که در مناطقی با احتمال وجود عقرب ها زندگی می کنید، پیدا کردن […]

حقایق جالب درباره عقرب ها
عقرب ها و حقایق جالب درباره آن‌ ها

اینکه عقرب ها می توانند با نیش زهرآگین خود درد شدیدی در قربانی ایجاد کنند، بر هیچ کس پوشیده نیست، اما نکات زیادی در مورد این بندپایان شگفت انگیز وجود دارد که اغلب افراد از آن بی خبر هستند.

نیش عقرب و مقایسه آن با نیش عنکبوت
نیش عقرب و مقایسه آن با نیش عنکبوت

نیش عقرب یا گزش عنکبوت بسته به نوع گونه، سن و شرایط عمومی سلامت بدن افراد واکنش های موضعی یا سیستمی متفاوتی خواهد داشت که باید ضمن شناسایی به موقع و سریع آن ها، اقدامات لازم را انجام داد

سفارش سم از طریق: