دفع عقرب بدون استفاده از مواد شیمیایی

عقرب ها موجودات ترسناکی هستند که زیستگاه اصلی آن ها حیات وحش است.
در صورتی که عقرب ها به خانه راه پیدا کنند به مزاحمانی آزار رسان تبدیل می شوند. نیازی به گفتن نیست که وجود عقرب ها در خانه تا چه حد می تواند ناخوشایند باشد. آن ها با ورود به خانه سبب ترس و وحشت اهالی شده، همچنین می توانند با نیش زهرآگینشان تهدید بزرگی برای سلامت انسان ها به وجود بیاورند. نکته قابل توجه این است که با کمی تلاش در جهت تمیز و منظم نگاه داشتن خانه، همچنین با استفاده از برخی مواد طبیعی، می توان عقرب ها را از خانه دور کرد. در ادامه برخی از روش های طبیعی دفع عقرب از خانه آورده شده است، بهره گیری از این روش ها علاوه بر عقرب در دفع سایر آفات نیز مؤثر واقع می شود.

پیشگیری از ورود عقرب به خانه

۱- تهیه اسانس های گیاهی دافع عقرب

اسانس های گیاهی در عین حال که بوی بسیار مطبوعی برای انسان دارند، دافع اغلب آفات هستند.
ترکیبات آروماتیک اسانس ها با از کار انداختن حواس عقرب ها، مانع از نفوذ آن ها در خانه شوند.

دفع عقرب با استفاده از روغن های گیاهی

برخی از اسانس های گیاهی که در مبارزه با عقرب بسیار مؤثر هستند عبارتند از:

  1. روغن نعناع
  2. روغن درخت چای
  3. روغن نیم
  4. روغن مرکبات

روغن اسطوخودوس نیز به عنوان دافع عقرب توصیه می شود، اما اثر این روغن در موارد مختلف، متفاوت است.

۲- با استفاده از انسانس گیاهی، اسپری دافع عقرب بسازید.

برای ساخت اسپری دافع عقرب کافیست در یک بطری اسپری تمیز، ۵ تا ۷ قطره روغن نعناع، اسطوخودوس، درخت چای یا مرکبات ریخته و آن را با مقداری آب گرم ترکیب کنید. مخلوط بدست آمده را در گوشه و کنار خانه، به خصوص در مناطقی مانند اطراف مبلمان و وسایل نورپردازی، گوشه ها و سایر فضاهای خانه که بیشتر مورد توجه عقرب ها قرار می گیرد، اسپری نمایید. همچنین می توانید با افزودن یک قاشق چایخوری سرکه سفید یا مایع ظرفشویی به اسپری ضد عقرب، تاثیرات این ترکیب را چند برابر کنید.

 

در جهان، انواع مختلفی از عقرب‌ها وجود دارد، اما در اینجا به بیان برخی از جهات معروف ترکیبات جنسی عقرب‌ها می‌پردازم:

  1. بوتوسک: این نوع معمولاً عقرب‌های موجود در مناطق گرم و خشک شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا را شامل می‌شود. بعضی از گونه‌های عقرب بوتوسک ممکن است سمی باشند.
  2. آندروکتون: این نژاد شامل عقرب‌های موجود در استرالیا، آفریقای جنوبی، و مناطقی از آسیا می‌شود. برخی از گونه‌های این عقرب ها نیز دارای سمیت نسبتاً قوی هستند.
  3. پارابوتوسک: این گروه شامل عقرب‌های متنوعی از جمله گونه‌های موجود در آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و جنوبی است. برخی از این گونه‌ها نیز ممکن است سم مهلکی داشته باشند

 

۳- از خاک دیاتومه برای دفع عقرب‌ها استفاده کنید.

خاک دیاتومه نوعی پودر ارزان است که از بقایای دیاتومه ها، که جانوران آبزی کوچکی هستند تشکیل شده است و به عنوان ماده دافع حشرات، عنکبوت ها و عقرب ها به کار گرفته می شود. این ماده با جذب رطوبت بدن آفات، سبب از بین رفتن آن ها می شود. شما می توانید به راحتی خاک دیاتومه را زیر مبلمان، در انباری یا زیرزمین، لبه پنجره ها و هر مکانی که متوجه حضور آفات می شوید، بپاشید.

پاک سازی خانه برای جلوگیری از ورود عقرب‌ها

۱- سطوح را پاک کنید.

چند قطره صابون را روی حوله کاغذی یا اسفنجی بریزید و سطوح را به کمک آن پاک کنید. پاک کردن سطوحی مانند بالای های کابینت، تیغه های پنکه سقفی، قسمت پشتی قفسه ها که دسترسی به آن ها مشکل است را از یاد نبرید. همچنین می توانید متناوباً چند قطره سرکه یا روغن گیاهی را روی پارچه یا اسفنجی که از آن برای پاک کردن سطوح استفاده می کنید بپاشید.
این کار به افزایش اثر دفع کنندگی عقرب ها می افزاید.

۲- سطوح را با سرکه تمیز کنید.

یکی از روش های طبیعی دفع عقرب از خانه ها، استفاده از سرکه است. بوی قوی و ساختار اسیدی سرکه در دفع عقرب ها و عنکبوت ها بسیار موثر واقع می شود. آفات، از نزدیک شدن به نقاطی که بوی سرکه از آن ساطع می شود، اجتناب می کنند. بنابراین برای دور کردن عقرب ها از محیط زندگی، چند قطره سرکه را روی یک حوله کاغذی یا اسفنج بریزید و پیشخوان ها و سایر سطوح خانه را با آن پاک کنید.

بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که از سرکه سفید، سرکه سیب یا سرکه جو استفاده کنید.

۳- روی دیوار و نرده های پنجره ها متمرکز شوید.

هنگام استفاده از روش های دفع عقرب، نظیر استفاده از اسپری یا هنگام پاک کردن سطوح، حتماً روی مناطقی متمرکز شوید که عقرب ها از طریق آن به خانه راه می یابند. قرنیزها، پنجره ها و چهارچوب تمامی درب های ورودی، از جمله نقاطی هستند که باید به دقت آن ها را تمیز کرده و با استفاده از اسپری دافع، در برابر نفوذ عقرب ها ایمن نمود. این مناطق، رایجترین نقاط ورود عقرب ها به خانه هستند. بنابراین با غیر جذاب کردن این نقاط از نظر عقرب ها، این موجودات، عقب نشینی کرده و از خانه شما دور خواهند شد.

از بین بردن عوامل جذب کننده عقرب ها

گردگیری، روش طبیعی دفع عقرب از خانه

۱- به طور مرتب گرد و غبار خانه تان پاک کنید.

عقرب ها و عنکبوت ها، اغلب در گوشه های گرد و غبار گرفته خانه و فضاهای بلااستفاده ای که در آن ها خاک جمع شده، تجمع می یابند. به همین دلیل یکی از آسانترین روش های دور نگه داشتن عقرب از خانه ها، گردگیری مرتب کلیه بخش ها و سطوح خانه است. سعی کنید هفته ای یک بار خانه تان را گردگیری کنید و یک بار در ماه این کار را به شکلی دقیق در تمامی بخش های خانه انجام دهید. می توانید برای مناطق دشوار و دور از دسترس، از یک پر گردگیری دسته بلند استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که قسمت های بالای کابینت ها، تیغه های پنکه های سقفی و تمام قرنیزها به طور کامل، تمیز شده باشند.

۲- جاروبرقی

هر هفته یک بار، کل خانه را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. جارو کشیدن گوشه و کنار  خانه به حذف عقرب ها و سایر آفاتی که ممکن است در این قسمت ها مخفی شده باشند، کمک می کند. کف خانه را کاملاً جارو کنید و مطمئن شوید که کل بخش های خانه و حتی گوشه و کنار اتاق ها و پله ها را کاملاً تمیز کرده اید. در حین جارو زدن، مبل ها را جابجا کرده و زیر آن ها را هم جارو کنید زیرا این مکان ها پناهگاه های امنی برای عقرب ها هستند.

۳- فضای های ذخیره سازی و انبارهای خانه را سازماندهی کنید.

عقرب ها به پنهان شدن در قسمت های بدون استفاده و خارج از دسترس خانه، علاقه دارند. فضاهایی که جهت نگهداری موارد مختلف از جمله وسایل قدیمی یا اضافی، مواد غذایی و … مورد استفاده قرار می گیرد، رایج ترین مکان ها برای یافتن این آفات هستند. این فضاها را منظم و ساماندهی کرده و بهم ریختگی آن ها را از بین ببرید. با درزگیری کامل درز و شکاف های موجود در این فضاها، امکان نفوذ عقرب به این نقاط را از بین ببرید. برای سازماندهی کمدها، از جعبه های پلاستیکی با درب های محکم برای ذخیره سازی موارد مختلف استفاده کنید. چیزهایی را که مدت ها است از آن ها استفاده نمی کنید را دور بیندازید، این کار سبب کاهش فضاهایی می شود که عقرب ها می توانند در آن پنهان شوند.

۴- درز و شکاف ها را مهر و موم کنید.

برای اینکه عنکبوت ها و عقرب ها را از خانه تان دور کنید، باید امکان دسترسی آن ها به فضاهای داخلی خانه را به حداقل برسانید. به این منظور باید هر گونه شکاف یا سوراخی را که احتمال دارد آفات از طریق آن وارد خانه شوند، درزگیری کنید. پر کردن شکاف دیوارها، هم از داخل و هم از خارج، ضروری است.
مواد درزگیری مناسب، در هر فروشگاه های مصالح ساختمانی، در دسترس هستند.

دفع عقرب از طریق درزگیری

۵- حیاط خانه تان را به انباری برای نگهداری موارد بلااستفاده تبدیل نکنید.

نکته اصلی دیگر در رابطه ورود عقرب ها به خانه این است که حیاط کثیف و نامرتب، مکان های زیادی برای پنهان شدن عنکبوت ها و عقرب ها دارد و شرایط را برای نفوذ تدریجی این آفات در خانه، فراهم می کند. حفظ فضای بیرون خانه، در جلوگیری از ورود عقرب ها به داخل خانه فوق العاده مؤثر است. به این منظور، برگ های ریخته و جمع شده در حیاط را به سرعت جمع کنید. چمن ها و علف های هرز را از بین ببرید. همچنین تا حدممکن از انبار کردن مصالح ساختمانی اضافی، لوازم قدیمی بلااستفاده و سایر موارد زائد در حیاط خانه، اجتناب کنید.

با وجودی که روش های طبیعی دفع عقرب تا حد زیادی به دور نگه داشتن این آفات از خانه کمک می کند، اما برای از بین بردن و ریشه کنی قطعی عقرب ها باید سریع و دقیق عمل کرد.
سم مختص کشتن عقرب، مطمئن ترین روش خلاص شدن از شر عقرب های مخوف است.

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری بدن عقرب ها
مشخصات ظاهری بدن عقرب ها

عقرب ها بندپایانی با ویژگی های منحصربفرد هستند و از طریق این ویژگی ها از بندپایانی چون عنکبوت‌ و کنه‌ها متمایز می شوند. اسکلت خارجی بدن عقرب ها از نوعی پلی‌ساکارید مقاوم به نام کیتین ساخته شده است.

چرخه تولید مثل عقرب
تولید مثل عقرب

از آنجایی که عقرب ها از خانواده عنکبوتیان هستند، انتظار می رود چرخه زندگی مشابه سایر عنکبوتیان داشته باشند، اما برخلاف انتظار، عقرب ها در برخی موارد از جمله تولیدمثل، سبک زندگی خاص خود را دارند.

زیستگاه و رفتار عقرب ها
زیستگاه و رفتار عقرب ها

عقرب ها در بسیاری از افراد موجب وحشت می شوند و این موجودات همیشه از طرف انسان ها‌ مورد نفرت بوده اند. احتمالاً این وحشت به خاطر انبرک هایی به نام پدیپالپ است که در انتهای دهان قرار گرفته اند و همچنین نیش دردناک آن ها …

ترکیبات زهر عقرب
ترکیبات زهر عقرب

زهر عقرب از ترکیبات سمی مختلفی تشکیل شده است. در عین حال که هر یک از این سموم، نحوه عملکرد متفاوتی دارند، گاه تاثیرشان بر عملکرد یکدیگر می تواند عوارض شدید و پیچیده ای در بدن فرد گزیده شده، ایجاد کند.

عقرب های ایران
عقرب های ایران

عقرب ها به دلیل گزش دردناک و زهر کشنده برخی از آن ها، همیشه مورد توجه بوده اند. در ۵۰ سال گذشته، عقرب ها از جنبه های مختلف بیولوژیکی و سم شناسی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته اند.

نشانه های عقرب گزیدگی
نشانه های عقرب گزیدگی

نشانه های عقرب گزیدگی می‌تواند طیف گسترده ای از علائم را در بر بگیرد. اینکه گزیدگی سبب بروز چه عارضه ای شود به عوامل مختلفی از جمله ترکیبات زهر عقرب، سن و سیستم ایمنی فرد گزیده شده بستگی دارد.

سفارش سم از طریق: