روش هایی ساده برای پیشگیری از ورود عقرب به خانه

عقرب ها یکی از بازماندگان بزرگ سیاره ما هستند. این موجودات توانسته اند تقریباً در هر محیطی از دمای سوزان و داغ تا دمای زیر انجماد، موفق به ادامه زندگی شوند. عقرب ها با قدمتی بیش از ۴۰۰ میلیون سال، حالا بیش از ۱۷۰۰ گونه دارند. این بندپایان شکارچی در همه قاره های جهان به جز قطب جنوب یافت می شوند. در این مقاله روش هایی ساده و کاربردی برای پیشگیری از ورود عقرب به خانه آورده شده است.

” متاسفانه برای کسانی که در مناطق عقرب خیز زندگی می کنند، حذف کردن همیشگی عقرب ها دشوار است. در حقیقت، برخی از انواع عقرب ها می توانند از شش تا دوازده ماه بدون غذا زنده بمانند و به دلیل اینکه آن ها زندگی شبانه دارند و تقریباً شبانه فعالیت می کنند، کنترل صحیح و مناسب آن ها دشوار است. “

خبر خوب این است که عقرب ها به اندازه ای که مردم فکر می کنند خطرناک نیستند و خطر مواجهه و گزش توسط آن ها خیلی کمتر از نیش زنبور است. خبر خوب دیگر این است که با انجام اقدامات پیشگیرانه و استفاده از روشهای مختلف طبیعی، می توان از ایجاد مشکل توسط عقرب ها جلوگیری کرد یا به طور کامل از شر آن ها خلاص شد.

این ۸ دستورالعمل ساده را برای کنترل طبیعی عقرب ها، دنبال کنید.

کنترل عقرب ها در خانه

۱. حشرات موجود در خانه را از بین ببرید

اولین و مهمترین قدم قاطع برای کنترل عقرب ها، کنترل آفات عمومی و حشرات است. با از بین بردن منبع غذایی عقرب ها، شما می توانید این بندپایان سمی را از خودتان دور کنید. وقتی صحبت از عقرب ها می شود، ما توصیه می کنیم سدی دافع اطراف خانه و حیاط با استفاده از سموم دفع عقرب که سازگار با محیط زیست هستند، ایجاد کنید. حتماً در زیر بنای خانه تان و در امتداد خطوط دیوارها از این سموم  اسپری کنید. این روش های پشیگیری و کنترل باید دو بار در ماه انجام شود تا مشکل عقرب در خانه به طور کلی برطرف شود.

با از بین بردن سایر حشرات، از ورود عقرب به خانه جلوگیری کنید

از سموم دفع برای کشتن حشرات دیگر که به داخل خانه راه پیدا کرده اند، نیز می توان استفاده کرد و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه می توان از این سموم در کنار درب، لبه های پنجره، تخته ها و پایه های مبل و تختخواب می توان استفاده کرد.

۲. نگه داری و تمیز نگه داشتن حیاط

تمیز نگه داشتن تمیز حیاط، راهی برای محافظت از خانه تان در برابر عقرب ها است.

گرمای شدید و قرار گرفتن در معرض آفتاب موجب کمبود آب در عقرب ها می شود. بنابراین عقرب ها تا قبل از شب، در طول روز به جاهایی خنک و سایه دار نیاز دارند تا در آنجا پنهان شوند.
برای شناسایی مکان زندگی عقرب ها در خانه، حتما موارد زیر را انجام دهید:

الف. به بوته ها و درختان کوچک توجه کنید

اجازه ندهید که آن ها بیش از حد رشد کرده و به دیوارهای بیرونی خانه، تماس داشته باشند. عقرب ها از این گیاهان به عنوان پل برای ورود به پنجره ها یا سایر سوراخ های کوچک استفاده می کنند.

ب. چمن و سایر پوشش گیاهی را کوتاه تر و تمیز نگه دارید.

تمام وسایل و اقلام غیر ضروری را از حیاط خانه حذف کنید. این وسایل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قلم مو و برس ها
  • سنگ های تزئینی
  • تخته های چوبی
  • تجهیزات مربوط به باغچه

۳. برای پیشگیری از ورود عقرب به خانه، داخل خانه را نیز تمیز نگه دارید

تمیز نگه داشتن و نظم بخشیدن به خانه، به اندازه رفع به هم ریختگی حیاط مهم است.

تمیز کردن:

خرده های نان، حشرات را به خود جذب می کند که به نوبه خود شکارچیانی مانند عقرب نیز به دنبال آن ها جلب خانه می شوند. پس با تمیز کردن آن ها می توان از ورود حشرات و بالطبع از ورود عقرب ها نیز ممانعت به عمل آورد.

سازماندهی:

عقرب ها در همه چیز، از کفش گرفته تا جعبه و داخل کمد لباس مخفی می شوند. همچنین به جاهای قدیمی در هم ریخته مانند کمد و زیر تختخواب ها هم توجه زیادی نشان می دهند. با تمیز نگه داشتن مکان هایی مانند کمد که وسایل زیادی در آن روی هم قرار می گیرند، از جذب عقرب به آن پیشگیری کنید.

۴. تمام درز و شکاف های خانه را درز گیری کنید

عقرب ها برای ورود به خانه به درز و شکاف هایی بزرگتر از کارت اعتباری نیاز ندارند.

عقرب ها از درز و شکاف های کوچک به راحتی عبور می کنند

ورودی های احتمالی عقرب ها شامل موارد زیر است:

  • قاب پنجره
  • درب های ورودی
  • کلید برق
  • لوازم نصب شده روی دیوار
  • لامپ ها
  • ترک های دیوار
  • پنکه های سقفی

با از بین بردن این شکاف ها و سوراخ ها با استفاده از بتونه کاری و تعمیر، می توانید به راحتی خانه را امن کنید. فراموش نکنید که زیر زمین و زیر شیروانی را نیز بررسی کنید. همین روند بایستی در خارج از منزل، با توجه به هر گونه شکاف و درز در دیواره های فونداسیون و دیوارها نیز تکرار شود. همچنین برای اطمینان از بسته شدن کامل پنجره و درها، باید آن ها را درزبندی کنید.

۵. رطوبت اضافی را از بین ببرید

به دلیل اینکه عقرب ها عمدتاً در محیط های گرم زندگی می کنند و با وجود ساختار خاص بدنشان، مستعد از دست دادن رطوبت هستند و معمولاً برای یافتن آب یا خنک شدن به خانه ها وارد می شوند. چه در داخل خانه و چه در خارج از خانه، از بین بردن مکانهایی که آب جمع شده و سایر منابع نشتی آب در خانه مهم هستند. زیرزمین و حیاط نیز باید خشک و عاری از نشتی آب باشند.

۶. استفاده از تله های چسبناک

تله های چسبنده ای که برای گرفتن موش ها و موش های صحرایی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند به عنوان تله عقرب نیز مورد استفاده قرار بگیرند. این تله ها را در امتداد ورودی های عمومی، در نزدیکی منابع آب و سایر فضاهای تاریک و خنک مانند کمد و زیر مبلمان قرار دهید.

برای دفع عقرب ها از خانه می توان از تله های چسبی نیز استفاده کرد

احتیاط:

بعضی از تله های چسبناک، حاوی سموم دفع آفات و سایر سموم هستند. برای سلامتی حیوانات خانگی و خانواده تان، حتما نسخه های غیر سمی را خریداری کنید.

۷. تله های پارچه ای و کیسه ای را بسازید

یک کیسه پارچه ای مرطوب، یک تله موثر برای به دام انداختن عقرب است. کافی است کیسه را مرطوب کرده و آن را در مکان هایی که عقرب ها به احتمال زیاد در آنجا وجود دارند مانند زیرزمین، اتاق زیر شیروانی یا دقیقاً بیرون از خانه قرار دهید. کیسه را بعد یک شب گذاشتن در مکان مدنظر، صبح آن را چک کنید هنگام چک کردن داخل و زیر کیسه بسیار مراقب باشید.
عقرب ها نیش دردناکی دارند.
این روند را تا زمانی که دیگر شاهد عقرب در داخل خانه یا چمن خود نباشید، تکرار کنید.

۸. اسانس ها را امتحان کنید و از ورود عقرب به خانه پیشگیری کنید

اسانس ها، موادی روغنی هستند که از گیاهان معطر به دست می آیند. این روغن ها مواد فراری دارند که از در هوا پخش می شوند. گفته می شود این روغن ها، عقرب ها را فراری می دهد. از جمله اسانس هایی که می توان برای دفع عقرب ها مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • اسطوخودوس
  • دارچین
  • نعناع
  • میخک
  • لیمو
  • نعناع فلفلی
  • پرتقال

این اسانس های روغنی را می توان با روغن حامل یا مقادیر کمتری آب رقیق کرد و در مناطق ورودی مانند لبه تحتانی دیوار، نواره های چوبی دور کف اتاق، لبه های پنجره، درب های ورودی و نیز اطراف محیط خانه اسپری کرد.

 

نظر خود را بنویسید

عقرب در تابستان
در امان ماندن از عقرب ها در فصل تابستان

چگونه خانه ها را در فصل تابستان از عقرب ها محفوظ بداریم؟ ممکن است برای مردم در برخی نقاط جهان به ویژه نقاط سردسیر عجیب باشد وقتی می فهمند که عقرب‌ ها در مناطق گرمسیر به ویژه روستاهای بیابانی و گرم، آفت محسوب می شوند. آنها به اندازه هر آفت یا حشرات دیگری رایج هستند. […]

کشتن عقرب با آفت کش
کشتن عقرب با آفت کش

آیا سموم و آفت کش ها می توانند سبب از بین رفتن عقرب ها شوند؟ مسئولان حرفه‌ای کنترل عقرب می دانند که چه آفت کش هایی عقرب‌ها را از بین می‌برند و کدام یک عقرب ها را نمی کشند و در چه جاهایی عملکرد بهتری دارند. دلیل آن این است که آن ها نمونه های […]

کنترل هجوم عقرب
کنترل هجوم عقرب ها

راه حل های بلند مدت برای کنترل هجوم عقرب ها عقرب ها چه زهر سمی داشته باشند و چه نداشته باشند می توانند برای انسان هراس انگیز باشند. درد ناشی از نیش عقرب خود به اندازه کافی برای ترس ما ار آنها کافیست. پس اولین چیزی که به ذهن ما می رسد کنترل هجوم عقرب […]

پیدا کردن عقرب در خانه
پیدا کردن عقرب در خانه و باغچه

عقرب ها موجوداتی هستند که به محض ورود به یک محیط جدید، برای مخفی شدن، وارد جاهای تاریک و ساکت می شوند و پس از ورود به خانه هم می توانند تا چند ماه بدون آب و غذا زنده بمانند. در صورتی که در مناطقی با احتمال وجود عقرب ها زندگی می کنید، پیدا کردن […]

عقرب گزیدگی در حیوانات
عقرب گزیدگی در حیوانات خانگی

اگر عقرب حیوان خانگی تان را نیش بزند چه اتفاقی می افتد؟ عقرب ها مانند بندپایان دیگری از جمله عنکبوت ها و رتیل ها می توانند افراد زیادی را به وحشت بیندازند. با این وجود …

حقایق جالب درباره عقرب ها
عقرب ها و حقایق جالب درباره آن‌ ها

اینکه عقرب ها می توانند با نیش زهرآگین خود درد شدیدی در قربانی ایجاد کنند، بر هیچ کس پوشیده نیست، اما نکات زیادی در مورد این بندپایان شگفت انگیز وجود دارد که اغلب افراد از آن بی خبر هستند.